Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Föraren skulle inte kört bussen – anklagas för tre ungas död

Föraren som misstänks för bland annat vållande till tre ungdomars död och hans advokat Ulrik Smedberg. Foto: Henrik Jansson
Åklagare Mikael Bäckström kommer att yrka på fängelsestraff för busschauffören. Foto: HENRIK JANSSON
Bussolyckan inträffade runt klockan 07 på morgonen 2 april 2017. Foto: NISSE SCHMIDT/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nästan två år efter busskatastrofen i Sveg har rättegången i Borås Tingsrätt börjat.

En busschaufför är åtalad för att bland annat ha orsakat tre ungdomars död.

– Men egentligen skulle han inte ha kört den här bussen, säger åklagare Mikael Bäckström i sin sakframställan.

Ängskolans årliga fjällresa 2017 var planerad i mycket god tid. 1 april klockan 22.00 skulle bussen avgå från Skene med destination Klövsjö i Härjedalen med 52 åttondeklassare och sex lärare.

Resan slutade i katastrof knappt nio timmar efter att den startade i Skene. Tre ungdomar dog, ytterligare 45 personer på bussen skadades varav fem allvarligt.

Under första rättegångsdagen håller åklagare Mikael Bäckström sin sakframställan. Han försöker bevisa att olyckan inte beror på att det var något fel på bussen. Inte heller på vägen. Utan att olyckan beror på försumlighet från den tidigare ostraffade bussföraren i 65-årsåldern. Att han, sannolikt beroende på trötthet, förlorat kontrollen över sitt fordon med sin dyrbara last. 

Får frågan – och tackar ja

Torsdag kväll 30 mars 2017, två dygn före avresan, får bolaget som äger bussen veta att den tilltänka föraren fått förhinder.

Under fredagen ställs frågan från bolaget Bergkvarabuss till den nu åtalade föraren. Han säger ja till jobbet och det beslutet får ödesdigra konsekvenser för hundratals människor.

Nu sitter han i sal 2 i Borås Tingsrätt med sin advokat Ulrik Smedberg bredvid sig. Många av barnen han körde för två år sen och deras föräldrar är åhörare och/eller vittnen i rättegången.

Han är i 65-årsåldern, klädd i blå skjorta och ljusgrön pullover och förefaller fokuserad på allt åklagaren Mikael Bäckström säger.

Krishjälp i rättssalen

Bäckström är stringent och lägger fram sin sak systematiskt med trygg norrländsk dialekt. När han visar bilder och filmer från olycksplatsen kramar åhörarna varandras händer. Det är laddat i salen. Ingen har glömt, men här kommer allt det hemska tillbaka så påtagligt. Några gråter stilla.

En person är på plats med enda uppgiften att stödja om det skulle brista för någon eller några, men det gör det inte denna första dag.

Troligen för att Bäckström efter sex timmar säger:

– Nu är det dags att gå igenom obduktionsprotokoll och sjukjournaler. Jag tror det är klokt att vi gör det utan åhörare.

Ingen av de tre målsägandebiträdena eller förarens advokat har några invändningar, så då beslutar domaren Karin Torle om lyckta dörrar.

Rättssalen på Borås Tingsrätt var fylld av målsägande, deras anhöriga och media. Foto: HENRIK JANSSON

Innan dess har Bäckström malt sin tes med teknikaliteter i ett antal timmar. Han stöder sig på utredningar från bland annat Haverikommissionen och polisen.

Dessa slår fast att det inte var något fel på olycksbussen. Man har också kommit fram till att avåkningen inte beror på vägbanan.

Enda tänkbara orsaken till olyckan sitter i ljusgrön tröja fem meter ifrån honom, menar Bäckström. 

Brukar jobba dagtid

Bussföraren jobbar normalt sett dagtid. Han går av sitt ordinarie arbete fredag eftermiddag och fram till avfärden mot fjällen är det 30 timmar.

Sedan väntar en nattkörning. När olyckan inträffar måste föraren varit rejält trött, hävdar åklagaren och tar stöd i Haverikommissionens rapport samt av en sömnforskare som kommer att vittna senare.

– Det är mycket ansträngande att vara vaken en hel natt. Haverikommissionen kan inte konstatera att föraren slumrat till vid ratten, men man fastslår att han måste varit trött och att risken för insomning var stor, säger Mikael Bäckström.

Försvarsadvokaten Ulrik Smedberg. Foto: HENRIK JANSSON

Förarens advokat, Ulrik Smedberg, har ännu inte gått till försvar i rättssalen, men säger i en paus:

– Ingen vet vad som orsakade olyckan: inte Haverikommissionen, inte åklagaren – ingen. Min klient och jag hävdar bestämt att olyckan inte beror på att han somnat eller slumrat in.

Frågan är om ungdomarna, deras anhöriga och alla övriga inblandade nånsin verkligen kommer att få veta. Säkert.

Yrkar på fängelse

Jenny Wulf förlorade sin son Gunnar, 14, i olyckan. Foto: HANNA BRUNLÖF
Stina Almqvist satt med på bussen och blir först ut att vittna. Foto: SVT

Jenny Wulf, mamma till Gunnar, följer koncentrerat varje ord som Bäckström lägger fram. Hennes 14-åring var ett av tre dödsoffer i olyckan. Hon orkar inte med en intervju denna dag, men berättade i förra veckan om sin syn på rättegången:

– Det är möjligt att det bara river upp. Jag tror inte att rättegången kommer att ge mig det avslut jag önskar. Jag får inte Gunnar tillbaka mer för att jag är där.

På måndag är det dags för de första ungdomarna att berätta om sina upplevelser från den där morgonen när livet ställdes på ända. När de fördes till sjukhus eller hämtades hem av sina föräldrar, chockade och märkta för livet.

Stina Almqvist blir först ut av de målsägande att vittna. Hon klarade sig från katastrofen med en spricka i armen, men minnena och sorgen efter sina kamrater blir hon kanske aldrig av med.

Bussföraren kommer att höras i rätten om en vecka. 27 april beräknas rättegången vara slut sedan ska domaren Karin Torle, ytterligare en jurist och fyra nämndemän avgöra om det är han som är orsaken till tragedin.

– Jag ser ingen alternativ orsak och kommer att yrka fängelse för föraren, säger Mikael Bäckström.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!