Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Trängselskatten - den nya kassakon"

GT startade nyligen en kampanj för göteborgarnas rätt att själva bestämma om trängselskatten ska införas eller ej. Responsen från medborgarna har varit ­positiv. Frågan är om det hjälper när stadens politiker har en press från regeringen som lämnar lite utrymme för folkomröstning. Foto: Per Wissing

Trängselavgifterna är den främsta politiska  ­ uppfinningen sedan momsen.

Trängselavgifterna ger en moderat finans ­ minister lika stort lyckorus som en grön miljökämpe på vänsterkanten.

Därför kommer de snart till en stad där du bor.

Först handlade debatten om trängselavgifter om Stockholm.

Sedan blev Göteborg nästa stad till rakning.

Men den som tror att det stannar här tror fel.

Trollhättebor, Boråsare, Lidköpingbor, invånare i Varberg och Uddevalla ska inte tro att de slipper undan.

Vem som ska ta åt sig äran av trängselskatterna i Sverige brukar Miljöpartiet och Vänsterpartiet bråka om.

Men helt klart är att den infördes i Stockholm för att Miljöpartiet krävde det som villkor för att stödja en Socialdemokratisk regering.

Alliansen lovade att ta bort dem om de kom till  ­ makten.

Men de ändrade sig förstås. Man säger inte nej till skattesystem som drar in så mycket pengar och så utvecklades tanken att i stället för att avveckla  ­ trängselskatten - utöka den i flera städer.

Systemen, databearbetningen, anläggningskostnaderna och driften har dessutom blivit billigare och ju fler städer som får trängselskatt desto bättre ekonomi.

Göteborg blev experimentstad nummer två för den nya favoritskatten.

Stadens politiker, liksom regionens, fick en typ av maffiabud, ett sådant man inte kan tacka nej till:

- Inför trängselskatter annars får ni inga pengar till nya tunnlar och broar av oss.

I "erbjudandet" ingick extremt kort ­betänketid för att sätta så hård press som möjligt på de lokala politikerna.

Utpressningen lyckades: Göteborgspolitikerna vågade inte tacka nej.

I Malmö gick det inte: Moderater och Socialdemokrater sa nej tillsammans, men de hade ju redan fått sin Citytunnel och behövde inte dansa efter regeringens pipa.

Men det är inte slut ännu.

I våras sa Centerpartiets nya ordförande Annie Lööf att hon tyckte att systemet med trängselskatt borde införas i flera svenska städer och pekade ut Linköping och Uppsala som speciellt lämpade.

Det var kanske inte så konstigt eftersom Centern är med och styr i båda städerna.

Men det är en fingervisning om vad som kommer.

Och i sitt sommartal förra helgen sa stadsminister Fredrik Reinfeldt att han minsann kan tänka sig att bygga ut tunnelbanan till moderatfästet Nacka - om de höjer trängselskatterna i Stockholm.

Lagen är numera glasklar: Det är kommunerna själva som bestämmer om de ska införa trängselskatt eller inte.

Men en rad kommunpolitiker är riktigt sugna.

Det kostar att bygga vägar, rondeller och att investera i kollektivtrafik.

Nu finns plötsligt en helt ny skattebas, en helt underbar fiskal uppfinning som gör att man kan få in de pengarna och samtidigt slippa höja skatten.

Det bästa av allt är att trängselskatten förenar de borgerliga partiernas lågskatte­politik med Miljöpartiets och Vänsterns klimatkrav.

Så räkna med fler oheliga allianser.

Och räkna med fler krav på folkomröstning.