Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ryanair-chefen om trängselskatt: "Silly"

på Nya platser. Michael O'Leary tillkännagav att Ryanair etablerar sig på ytterligare tre svenska orter under 2013.

GÖTEBORG. Ryanairchefen Michael O'Leary suckar när han hör frågan:

Vilken är din personliga åsikt om trängselskatt?

Svaret levereras med en grimas och ett enda ord:

- Silly. (Korkat.)

Ryanair

Avgångar: 1 500/dag.

Passagerare: 79 miljoner/år.

Destinationer: 174 olika i 28 länder.

Flygplan: 305 (Boeing, av olika modell).

Anställda: 8 500.

Göteborg City Airport

Svenska avgångsorter: Göteborg (Säve), Karlstad, Malmö, Skellefteå, Stockholm (Skavsta), Västerås, Växjö är etablarad. Jönköping, Kalmar och Helsingborg (Ängelholm) tillkommer i år.

Passagerare 2012: 823 350. Därav utrikes: 800 940. Därav Ryanair: 660 000.

Destinationer: 20 i elva länder 2012, 23 i tolv länder 2013.

Nya destinationer 2013: Krakow (Polen), Zadar (Kroatien), Trapani (Italien) och Malta.

Nedlagt resmål 2013: Bryssel (Belgien).

Topp tre från Säve 2012: London (England), Budapest (Ungern), Alicante (Spanien).

Michael O'Leary

Ålder: 51.

Titel: Vd.

Hemvist: Mullingar ("en liten stad, den ligger inte långt från Dublin").

Tjänar: 800 000 euro.

Presskonferensen på ett hotell i Göteborg ska börja klockan 12.

Men chefen för flygbolaget som gärna skryter med hur många av de egna planen ("93 procent") som lyfter i tid är inte på plats.

En timme och sex minuter efter tidtabellen kommer Michael O'Leary inrusande, ber om ursäkt för sin sena ankomst (efter presskonferens på Rygge i Norge), hittar sin stol, börjar rabbla siffror och nyheter, hänger av sig den brand- gula utanpåvästen fortsätter rabblandet och sätter sig.

Allt går i ett enda flygande fläng.

Håller tre presskonferenser

Nio minuter senare är nya resmål (för resenärer från Säve) namngivna, nya svenska avgångsorter (Jönköping, Kalmar och Ängelholm) presenterade och fler flygplan placerade på önskelistan. Bland mycket annat.

Med en tredje och sista presskonferens (Billund, Danmark) kvar på dagsprogrammet är Michael O'Leary en stressad man. Nån tid att låta sig intervjuas av GT har han egentligen inte. Men det han lovat håller han. Och de frågor han får gör han inga försök att glida undan.

Michael O'Leary betar av så vitt skilda saker som trängselskatt för bilar, konkurrensen i luften och Ryanairs möjligheter att expandera i Göteborg och Sverige.

Han ogillar det ena, välkomnar det andra och ser fram emot det tredje.

Svaret kommer utan dröjsmål också när GT vill veta varför det är så svårt att få kontakt med Ryanair via telefon.

- För att vi inte har en massa folk anställda för att svara i telefon.

Ryanairbossen förklarar att till hans företag skriver man om man har något att klaga på.

- Men varför klagar de? Jo, något har gått snett för att de själva har gjort nåt fel.

Spelar upp en scen

Michael O'Leary grimaserar igen innan han spelar upp en liten scen med en tänkt lur vid örat:

- De som ringer slutar aldrig prata. De kan babbla på i 20 minuter. Vem har tid att lyssna så länge?

Du som inte är nöjd anmodas att skriva. Svaret utlovas.

- Inom sju dagar. Garanterat.

Svarslös blir Michael O'Leary bara när en fråga landar utanför det tänkta protokollet.

- Good question, tycker han i ett försök att få tid att tänka efter en stund när GT vill veta namnet på högste chefens privata favoritresmål med flyg.

Tre anledningar

Blicken vandrar längs väggarna. Hjärnan går på högvarv. Till slut ger han upp:

- Om jag ska nämna en favorit får det bli ett land. Som heter Italien.

De goda skälen är tre. Michael O'Leary nämner dem i tur och ordning:

- Vinerna. Maten. Kvinnorna.