Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De vill köpa dig för 50 miljoner

GÖTEBORG. Det kostar cirka 50 miljoner att få folk att förstå och acceptera det Västsvenska paketet med tillhörande trängselskatt.

GT har kartlagt har kartlagt både informationen och propagandan.

Det Västsvenska paketet som påbörjades redan 2010 och ska pågå 15 år framåt innehåller en rad olika byggen och trafik- politiska åtgärder framför allt i och omkring Göteborg.

De mest spektakulära är den underjordiska tågtunneln Västlänken, en ny biltunnel under Göta älv och trängselskatten.

Visar propagandafilm

Alla inblandade i de olika projekten har ett ansvar för information till medborgarna och en öronmärkt påse med pengar till just det.

På Youtube och i tv-reklamen rullar till exempel en animerad propagandafilm som heter "Det goda livet".

Den berättar att det Västsvenska paketet är helt nödvändigt eftersom "forskare och politiker är överens" om att endast en rejäl satsning på kollektivtrafik ger Västsverige en framtid.

Filmen avslutas med att speakerrösten berättar att staten betalar hälften av miljardsatsningen och att trängselskatterna är nödvändiga för att dra in den andra hälften.

I våras fick en miljon västsvenska hushåll tidningen "Framtidens resande i Väst- sverige".

Utställning

Bakom både filmen och tidningen står trafikverket, Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Region Halland, Göteborgsregionens kommunalförbund och Västtrafik.

I veckan öppnades också en utställning i Älvrummet i Göteborg där en interaktiv utställning presenterar det olika delarna i infrastruktursatsningarna.

"Uppdrag att informera"

Bland annat får besökarna i så kallad ljuddusch lyssna på hur lätt det är att känna igen stadens ljud och människor som pratar när bullret från trafiken minskar.

Totalt för åren 2010-2013 finns en informationsbudget på cirka 20 miljoner kronor när det gäller Västsvenska paketet.

– Vårt mål är att 60 procent av västsvenskarna ska känna till vad infrastrukturpaketet innebär, säger Solveig Adolfsson på trafikverket.

Trasportstyrelsens stora informationskampanj om trängselskatten ligger i startgroparna.

Under senhösten blir det bland annat annonser i tidningar och på stortavlor, infoblad till hushåll och tv- och bio reklam.

I transportstyrelsens informationsbudget för trängselskatten finns 31 miljoner och de ska räcka precis över årsskiftet.

– Vårt uppdrag är att informera om hur trängselskatten fungerar - inte varför, säger Eva Rosman på transportstyrelsen till GT.