Ett så kallat trikflyg har kraschat utanför Uddevalla. Foto: Robert Betzehag/Rescue PhotoEtt så kallat trikflyg har kraschat utanför Uddevalla. Foto: Robert Betzehag/Rescue Photo
Ett så kallat trikflyg har kraschat utanför Uddevalla. Foto: Robert Betzehag/Rescue Photo
Polisen har gjort en teknisk undersökning på platsen. Foto: TOMAS LEPRINCEPolisen har gjort en teknisk undersökning på platsen. Foto: TOMAS LEPRINCE
Polisen har gjort en teknisk undersökning på platsen. Foto: TOMAS LEPRINCE

Glidflyg störtade på tågspår – man död

Publicerad
Uppdaterad

Ett glidflygplan kraschade på ett tågspår utanför Uddevalla på måndagskvällen. 

En man har avlidit.

– Jag kan bekräfta att föraren avled på plats, säger Joakim Hansson, vakthavande befäl vid polisen region väst.

Det är en av flera flygolyckor i Västsverige under våren. Enligt Flygsportförbundets ordförande Anders Åkvist jobbar förbundet ständigt med att förbättra säkerheten.

Vid 21-tiden på måndagskvällen kom larmet om att ett mindre flygplan kraschat utanför Uddevalla.  

Kraschen inträffade vid ett tågspår utmed E6 utanför Uddevalla. Tågspåret ska dock inte ha varit trafikerat för tillfället. När glidflygaren tog mark började planet brinna. 

En person avled i samband med kraschen.

– Det är en man i 50-årsåldern. Anhöriga är underrättade, säger Joakim Hansson, vakthavande befäl vid polisen i region väst.

Det är oklart vad som orsakat olyckan.

Planet var av ett så kallat trike-plan.

En trike är ett litet och mycket lätt flygplan där föraren sitter i en liten vagn med tre hjul. Vagnen hänger under vingen och farkosten styrs med både skärm och motor. Till skillnad från ett flygplan som styrs med hjälp av roder, så styrs trike med hjälp av pilotens egen tyngdpunkt.

Flera olyckor under våren

Olyckan är den senaste i en rad av incidenter i Västsverige under våren och sommaren som involverar olika typer av sportflygplan. I april voltade ett segelflygplan vid landning i Falkenberg, i maj störtade ett segelflygplan vid en golfbana utanför Skövde, i juni kraschade en hängglidare utanför Falköping och i juli nödlandade ett segelflygplan i Dalsjöfors.

Enligt Anders Åkvist, ordförande i Flygsportförbundet, är flygsport en relativt säker sport.

– Det är inte så ofta det händer olyckor, det har varit några incidenter nu på sistonde, det håller jag med om, men det är faktiskt väldigt få olyckor med flygsport generellt sett om man tittar på statistiken, säger han.

Han vet inte varför det inträffat fler olyckor under den senaste tiden, och vill inte uttala sig om enskilda fall.

Jobbar ständigt med säkerheten

Enligt honom är det inte fler olyckor inom flygsporten än inom andra idrotter. 

– Det blir mer uppmärksammat när det är ett flygplan eller ballong råkar ut för något.

Inom Flygsportförbundet finns det åtta olika grenförbund, där bland ballong, flygplan, segelflygplan och hängflyg. Varje grenförbund jobbar med utbildning och säkerhet inom respektive område.

– Vi jobbar ständigt med att förbättra utbildningen och säkerheten, och ge utbildning till befintliga piloter också. Sen följer vi upp när det händer olyckor, säger Anders Åkvist.

Modellflyg mist riskfyllt

Enligt honom krävs det certifikat för att få utöva samtliga sporter inom Flygsportförbundet. För att framföra flygfarkoster behövs det speciella certifikat, beroende på vilken typ av flygfarkost den rör sig om.

– Det är Transportstyrelsen  som övervakar och utfärdar certifikaten. Det är ingenting som vi själva gör. Det är myndigheter som utfärdar det, precis som körkort för bil.

Anders Åkvist vill inte peka ut någon typ av flygsport som mer riskfylld.

– Vi har ju även modellflyg inom flygsportförbundet. Om det skulle vara något som är minst riskfyllt så skulle det väl vara det. Men annars skulle jag inte säga att det är någon som är mer riskfylld än någon annan.

Relaterade ämnen
Love Hansen Siilin
Love Hansen Siilin
Lovisa Waldeck
Lovisa Waldeck

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER