Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Glidflyg störtade på tågspår – man död

Ett så kallat trikflyg har kraschat utanför Uddevalla. Foto: Robert Betzehag/Rescue Photo
Polisen har gjort en teknisk undersökning på platsen. Foto: TOMAS LEPRINCE

Ett glidflygplan kraschade på ett tågspår utanför Uddevalla på måndagskvällen. 

En man har avlidit.

– Jag kan bekräfta att föraren avled på plats, säger Joakim Hansson, vakthavande befäl vid polisen region väst.

Det är en av flera flygolyckor i Västsverige under våren. Enligt Flygsportförbundets ordförande Anders Åkvist jobbar förbundet ständigt med att förbättra säkerheten.

Vid 21-tiden på måndagskvällen kom larmet om att ett mindre flygplan kraschat utanför Uddevalla.  

Kraschen inträffade vid ett tågspår utmed E6 utanför Uddevalla. Tågspåret ska dock inte ha varit trafikerat för tillfället. När glidflygaren tog mark började planet brinna. 

En person avled i samband med kraschen.

– Det är en man i 50-årsåldern. Anhöriga är underrättade, säger Joakim Hansson, vakthavande befäl vid polisen i region väst.

Det är oklart vad som orsakat olyckan.

Planet var av ett så kallat trike-plan.

En trike är ett litet och mycket lätt flygplan där föraren sitter i en liten vagn med tre hjul. Vagnen hänger under vingen och farkosten styrs med både skärm och motor. Till skillnad från ett flygplan som styrs med hjälp av roder, så styrs trike med hjälp av pilotens egen tyngdpunkt.

Flera olyckor under våren

Olyckan är den senaste i en rad av incidenter i Västsverige under våren och sommaren som involverar olika typer av sportflygplan. I april voltade ett segelflygplan vid landning i Falkenberg, i maj störtade ett segelflygplan vid en golfbana utanför Skövde, i juni kraschade en hängglidare utanför Falköping och i juli nödlandade ett segelflygplan i Dalsjöfors.

Enligt Anders Åkvist, ordförande i Flygsportförbundet, är flygsport en relativt säker sport.

– Det är inte så ofta det händer olyckor, det har varit några incidenter nu på sistonde, det håller jag med om, men det är faktiskt väldigt få olyckor med flygsport generellt sett om man tittar på statistiken, säger han.

Han vet inte varför det inträffat fler olyckor under den senaste tiden, och vill inte uttala sig om enskilda fall.

Jobbar ständigt med säkerheten

Enligt honom är det inte fler olyckor inom flygsporten än inom andra idrotter. 

– Det blir mer uppmärksammat när det är ett flygplan eller ballong råkar ut för något.

Inom Flygsportförbundet finns det åtta olika grenförbund, där bland ballong, flygplan, segelflygplan och hängflyg. Varje grenförbund jobbar med utbildning och säkerhet inom respektive område.

– Vi jobbar ständigt med att förbättra utbildningen och säkerheten, och ge utbildning till befintliga piloter också. Sen följer vi upp när det händer olyckor, säger Anders Åkvist.

Modellflyg mist riskfyllt

Enligt honom krävs det certifikat för att få utöva samtliga sporter inom Flygsportförbundet. För att framföra flygfarkoster behövs det speciella certifikat, beroende på vilken typ av flygfarkost den rör sig om.

– Det är Transportstyrelsen  som övervakar och utfärdar certifikaten. Det är ingenting som vi själva gör. Det är myndigheter som utfärdar det, precis som körkort för bil.

Anders Åkvist vill inte peka ut någon typ av flygsport som mer riskfylld.

– Vi har ju även modellflyg inom flygsportförbundet. Om det skulle vara något som är minst riskfyllt så skulle det väl vara det. Men annars skulle jag inte säga att det är någon som är mer riskfylld än någon annan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!