Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fyra förda till sjukhus efter halkkaos på E6

Räddningstjänsten: Så ska du agera vid en trafikolycka.
E6 har stängts av på grund av olyckorna. I en av dem voltade en personbil.Foto: Robert Betzehag/Rescue Photo

Halkkaoset stängde E6 på fredagsmorgonen.

Totalt fyra personer fick föras till sjukhus – och för bärgaren Christoffer Simonsson var det intensiva timmar.

– Alla bärgare i hela Uddevalla var i det här området. Det var grishalt, säger han.

Under fredagsmorgonen var vägarna i Stenungsund och Uddevalla kommun mycket hala – något som fick stora konsekvenser under morgonrusningen.

De första larmen nådde räddningstjänsten vid 06.30 och det visade sig att två separata olyckor inträffat på E6, söder om Ljungskile.

När räddningstjänsten anlände till platsen kunde man konstatera att väglaget var mycket halt. 

– Det är snorhalt, sa Anders Svensson, insatsledare på Södra Bohusläns räddningstjänstförbund.

I den första olyckan tappade en bil fästet på vägbanan och kolliderade med mitträcket.

– Föraren har fått sladd och studsat in i räcket, förklarade Svensson.

Lyckligtvis klarade sig föraren i detta fall oskadd.

Bilar tappade fästet på E6

Lite längre norrut, men i nära anslutning till singelolyckan, var fler fordon inblandade.

Även där hade en bil svårt att behålla fästet på vägen, något som resulterade i att den kolliderade med två andra fordon.

I samband med olyckan voltade också en av bilarna.

Ambulans kallades till platsen och plockade med sig tre personer till sjukhus. Två av dem var enligt räddningstjänsten allvarligt skadade.

Ungefär en timme senare, vid 07.30, inträffade ytterligare en olycka på samma sträcka.

– En personbil har krockat med en annan bil och hamnat i diket, sa Peter Adlersson, presstalesperson vid polisen i region Väst då.

Det resulterade i att en person fick föras till sjukhus med huvudskador. 

Var långa köer i flera timmar

Då så många olyckor inträffat på samma sträcka påverkades trafiken på sträckan kraftig, och framkomligheten var mycket begränsad fram till niosnåret.

Det eftersom räddningstjänsten fick stänga av E6 helt i södergående riktning under räddningsarbetet.

Köerna ringlade sig långa.

Olycksmorgonen i Västsverige

06.30: Räddningstjänsten får in flera larm från E6 strax söder om Ljungskile. Det visar sig att det rör sig om två separata olyckor.

 

I den fick en bil sladd och körde in i två andra bilar. I samband med olyckan ska ett av fordonen ha voltat och tre personer fick föras till sjuhus.

 

Något längre söderut, men i nära anslutning till ovan nämnda olycka, ägde en singelolycka rum. En personbil fick där sladd och körde in i mitträcket. Personen behövde inte föras till sjukhus.

 

07.30: På samma sträcka som de tidigare olyckorna inträffar ytterligare en, när en personbil kolliderar med ett annat fordon och hamnar i diket. En person fick föras till sjukhus.

 

08.30: Räddningstjänsten larmas till en olycka på E45. Denna plats ligger i närheten av de tidigare olyckorna, men österut. Där hade flera fordon kolliderat, något som blockerade vägbanan. Inte heller här finns några uppgifter om personskador.

Bärgaren Christoffer: ”Grishalt”

Christoffer Simonsson jobbar som bärgare och var en av dem som hjälpte till att frakta bort de drabbade fordonen.

Han berättar att pådraget var stort och att det var halt på platsen.

– Alla bärgare i hela Uddevalla var i det här området. Det var grishalt, berättar han.

Christoffer, som har jobbat som bärgare i flera år, berättar att den här tiden på året är extra lurig.

– Det brukar smälla till så här års, eftersom det är som mest förrädisk nu. Det beror på att man inte uppfattar att det är halt, eftersom det inte ser ut så. På vintern är det tydligare att man ska ta det lugnt på vägarna när det ligger snö, men nu är det något helt annat, säger han

Bärgaren Christoffer Simonsson berättar att det var mycket halt på platsen.Foto: Privat

Masskrock på E45

Christoffer vill samtidigt skicka en eloge till de människor som befann sig i trafiken under morgonen.

– Vi hade i princip rak gata mellan bilarna och så brukar det inte vara, utan då kan man få stå och vänta innan man kommer fram. Trafikanterna skötte sig jäkligt bra och lämnade företräde, säger han.

Innan insatsen på E6 kunnat avslutas larmades räddningstjänsten till ytterligare en olycka sedan flera fordon kolliderat i närheten, på E45.

– Det rör sig om tre-fyra bilar som står dumt till till följd av olyckan, förklarade polisens presstalesperson Peter Adlersson.

Trafiken stängdes av helt i norrgående riktning på E45, men enligt polisen fanns inga uppgifter på att någon skulle ha kommit till skada i samband med krocken.

Under morgonen inträffade flera olyckor på E6.Foto: ROBERT BETZEHAG/ RESCUE PHOTO

Enligt Eric Zachrisson på Klimator kan det hala väglaget ha berott på hastiga och oförutsedda förändringar i vägbanans temperatur.

– Temperaturen på den blöta vägbanan dippar av någon anledning under noll grader, väldigt lokalt. Detta gör att det fryser på och blir halt. Det kan handla om att molntäcket förtunnas eller försvinner en kort period och att värmen från vägbanan då försvinner upp i rymden exempelvis, förklarar han.

Nedkylningsprocessen kan gå oerhört fort, menar Zachrisson vidare.

– Sånt här händer titt som tätt varje säsong. Det går jättefort och temperaturen kan minska flera grader på bara någon halvtimme.

Detta är klimator

Klimator är ett Göteborgsbaserat bolag som grundades av två forskare inom vägklimatologi för 20 år sedan.

 

I dag använder sig Klimator av avancerade modeller och artificiell intelligens för att ta fram pålitlig vägväderinformation, som levereras till bland annat globala biltillverkare, statliga trafikverk och vinterentreprenörer i syfte att göra vägarna säkrare och mer effektiva och därmed minska olyckor.

 

Väglagsprognoserna från Klimator är en kvalificerad uppskattning av kommande väglag som innehåller data från en mängd olika datakällor. Läsare bör därför vara medvetna om att vägunderlaget plötsligt kan ändras och varsam körning uppmanas alltid, med råd om att använda vinterdäck och hålla relevant avstånd.

DETTA ÄR KLIMATOR

Klimator är ett Göteborgsbaserat bolag som grundades av två forskare inom vägklimatologi för 20 år sedan.
I dag använder sig Klimator av avancerade modeller och artificiell intelligens för att ta fram pålitlig vägväderinformation, som levereras till bland annat globala biltillverkare, statliga trafikverk och vinterentreprenörer i syfte att göra vägarna säkrare och mer effektiva och därmed minska olyckor.
Väglagsprognoserna från Klimator är en kvalificerad uppskattning av kommande väglag som innehåller data från en mängd olika datakällor. Läsare bör därför vara medvetna om att vägunderlaget plötsligt kan ändras och varsam körning uppmanas alltid, med råd om att använda vinterdäck och hålla relevant avstånd.