Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Finansieringen säkrad – Götheborg ska segla igen

Snart får Ostindiefararen Götheborg åter känna vinden i seglen.Foto: ROBIN ARON
Stefan Björk, ägare Greencarrier.Foto: Pressbild

Våren 2020 ska Ostindiefararen Götheborg åter lätta ankar. Detta sedan logistikföretaget Greencarrier tagit på sig det finansiella ansvaret för skeppet under de kommande två åren. 

”Vi undersöker möjligheten för en andra seglats till Kina”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Den 26 maj 2016 kom chockbeskedet: Ostindiefararen Götheborg var till salu. Pengarna sinade snabbt i ägarstiftelsens kassa, och man såg ingen annan utväg.

Flera stora Göteborgsföretag – tillsammans med regionen och ett par kommunägda bolag – öppnade dock plånböckerna och räddade skeppet undan försäljning till utlandet.

Men ekonomi för att möjliggöra någon ny seglats har det inte funnits – fram till nu.

Senast Götheborg seglade var 2015, då flera hamnar i Vänern fick besök av skeppet.Foto: HENRIK JANSSON / HENRIK JANSSON GT/EXPRESSEN

”Ett skepp ska segla”

I ett pressmeddelande skriver logistikföretaget Greencarrier att de kommer att ta över det operativa och finansiella ansvaret för skeppet under de kommande två åren.

Senvåren 2020 är tanken att Götheborg ska vara redo att lätta ankar.

– Jag hoppas att intresset för Ostindiefararen ska växa igen. Ett skepp ska segla och inte ligga vid hamn. Vi ska göra så gott vi kan, så får vi se om det bär, säger Greencarriers ägare Stefan Björk till GP.

Göteborg under festligheterna 2010.Foto: SVEN LINDWALL

Kina tänkbar destination

Planen är att Götheborg bland annat ska besöka hamnar i de baltiska och Nordiska huvudstäderna. En ny seglats över världshaven kan också bli aktuell. 

”Vi undersöker möjligheten för en andra seglats till Kina”, skriver bolaget i pressmeddelandet.

Lennart Hedström är ordförande i SOIC, ett dotterbolag till Svenska Ostindiska Companiet: 

– Vi har fått flera mer eller mindre seriösa förslag genom åren men bedömer att Greencarrier har de resurser som krävs. Vi vill att skeppet ska segla och vi vill få tillbaka ett skepp som är i minst lika bra skick, säger han till GP.