Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Se filmen: Chauffören somnar på motorvägen

De sista minuterna före avkörningen ses bussföraren gäspa gång på gång. Därefter somnar han in. Foto: Polisen
Kameran inifrån olycksbussen visar hur föraren vaknar upp först då det är alldeles för sent. Han rycker till och bussen med passagerare är i diket längs med Riksväg 40. Foto: Polisen

Busschauffören vrider sig i sin stol, gäspar flera gånger och nickar till.

Sedan bär det av rakt ner i diket för både förare och passagerare på motorvägen mellan Göteborg och Borås.

– Det ser ut som jag är helt borta där, säger bussföraren, en pensionär i 70-årsåldern, då han första gången ser sig själv på film minuterna före kraschen.  

Den pensionerade busschauffören hade gått upp vid halv fyra på morgonen, inringd för att ersätta en sjukanmäld kollega.

Och strax före lunchtid, många timmar senare, började tröttheten ta över.

På filmen inifrån förarhytten som GT nu kan publicera för första gången syns hur föraren försöker hålla sig vaken minuterna före kraschen. Han pillar med en tom kaffekopp, rullar en urdrucken Dr Pepper-flaska mellan fingrarna och gäspar flera gånger mot kameran. 

Ett par sekunder före kraschen blir han stilla, med huvudet något böjt åt sidan. Då han vaknar upp igen är det för sent att undvika kraschen.

Josefine Davidsson, 26, arbetar fortfarande med att rehabilitera sig efter olyckan. Foto: Privat

Räddningstjänsten meddelade kort efter händelsen att föraren och de 18 passagerarna – ovanligt få passagerare för den annars populära 100-bussen – haft änglavakt. 

Sju passagerare fördes till sjukhus.

Passagerare i panik

Och undersköterskan Josefine Davidsson, 26, dras fortfarande med sviterna efter olyckan den 8 maj förra året. Hon hade ett aktivt sportigt liv innan händelsen, men arbetar ännu för att rehabilitera skadorna efter att ha slungats mot bussens framruta.

Hon beskriver panikartade scener. 

– Jag hör en kvinna som får panik och skriker. Vi kunde inte ta oss ut och man började känna röklukt, berättar hon.

Föraren själv fälldes häromveckan för vårdslöshet i trafik och tre fall av vållande till kroppsskada. 

 

LÄS MER: Josefines skräckresa när busschauffören somnade 

 

Han nekade först till brott och uppgav att en kastvind hade fått den höga, många ton höga bussen av vägen i samband med en omkörning. Men då han i ett senare förhör fick se filmen inifrån förarhytten ändrar han sin version.

– Jag ser det på filmen att jag är trött ... att jag försöker hålla mig vaken, säger chauffören i förhör.

Passagerarna hade änglavakt, enligt räddningstjänsten på plats. Foto: Polisen
Foto: Polisen

Föraren: "Ser ut som jag är helt borta"

Förhörsledaren: "Under de sista sekunderna innan olyckan sker kan man se på filmen att du sitter helt stilla med händerna och huvudet lite snett lutande till höger. Vad händer med dig här?"

– Det ser ut som jag är helt borta där. Jag kommer ihåg att jag hade kört om men kommer inte ihåg något efter det. Jag minns först därefter när jag var nära kanten på vänster sida mot mitträcket. 

Har du någon förklaring varför du inte minns?

– Jag har väl varit trött. Jag ser på filmen att jag gör grejer för att inte somna.

Bussföraren medgav till slut, efter att sett filmen inifrån hytten, att han somnat på motorvägen. Foto: Polisen

Föraren säger också att han tror sig ha gått upp vid halv fyra på morgonen för att ta passet för den sjukanmälde kollegan.

Föraren säger till polisen att han efter händelsen inte kommer förlänga sitt förarkort. GT har varit i kontakt med mannen som avböjt att kommentera.

Stefan Magnusson är koncernchef för Nettbuss Sverige AB, som kör bussarna åt Västtrafik på den aktuella sträckan. Han beskriver det inträffade som "en väldigt tragisk händelse för alla inblandade". 

– Det är klart att det är en väldigt allvarlig olycka, säger koncernchefen.

"Med gott renommé i branschen"

Stefan Magnusson beskriver föraren som mycket rutinerad och med gott renommé i branschen. Både bolagets och polisens utredning visar också att han följt kör- och vilotider.

Men likväl har han somnat och kört av vägen.

– Han skulle ha stannat. Antingen skulle han ha gått ut fem minuter ur bussen eller ringt in till oss, säger Stefan Magnusson på frågan hur föraren skulle ha agerat då han kände sig trött.

 

LÄS MER: Busskrasch – sju personer skadade

 

Medveten om att det skulle uppfattas som märkligt för resenärerna och att förarnas tidsscheman är späckade så menar koncernchefen att det är det korrekta agerandet utifrån de säkerhetsföreskrifter alla förare skriver under på – även om just trötthet inte uttryckligen nämns där.

Nu har det juridiska ansvaret utdömts för föraren. Hur ser du på ert eget ansvar för den här händelsen?

– Vi har alltid ett ansvar för säkerheten. Och det är något vi tar på väldigt stort allvar i det här bolaget, säger Stefan Magnusson och uppger att koncernen efter olyckan arbetat mer med att bland annat utbilda personal i att se och upptäcka trötthetstecken. 

Skannar förarnas ögonrörelser

På vissa långfärdsbussar har bolaget också infört system som kan skanna av en förares ögonrörelser för att larma tidigt om en förare är trött.

Stefan Magnusson säger att han gärna skulle vilja ha en åldersgräns för bussförare, då det kan hända mycket med hälsan snabbt ju högre upp i åldrarna någon kommer. Utan att något tyder på ohälsa vid olyckan på riksväg 40. 

Bussen lade sig på sidan vid vägen. Foto: Läsarbild

Samtidigt vann Diskrimineringsombudsmannen år 2015 ett mål mot det konkurrerande bussbolaget Keolis som hade avslutat tidsbegränsade behovsanställningar för tre bussförare då de nått en viss ålder.

Från Västtrafiks sida säger Rebecca Sundborg, ansvarig för busstrafiken vid Västtrafik, att de följt upp olyckan tillsammans med Nettbuss.

Men några konkreta förslag till förändringar vad gäller villkor har inte varit aktuella. Även hon ser svårigheter i att lägga ett ålderstak.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!