Fartygsägaren vet inte vad lasten innehåller

Bilder inifrån fartyget visar på hur dåligt arbetarna hade det.
Foto: Transportarbetareförbundet
Fartyget är lastat med farligt gods.
Foto: Transportarbetareförbundet
Farttyget ska vara på väg till Mellanöstern.
Foto: Transportarbetareförbundet
Det farliga godset ska, enligt Hallands-Nyheter vara militärutrustning, bland annat vapen.
Foto: Transportarbetareförbundet
Tre containrar lastades på i Varberg.
Foto: Transportarbetareförbundet

Tidningen Arbetet har pratat med ägaren till det sprängmedelsfyllda och potentiellt farliga skepp som stoppats i Varberg.

Han vet inte själv vad lasten innehåller.

– Jag frågar inte om sånt, säger han till tidningen.

Det var i måndags som Transportarbetareförbundets inspektörer möttes av en skräcksyn i Varbergs hamn. Skeppet Whiskey Trio var i mycket dåligt skick och fick nyttjandeförbud – det stoppades från att åka vidare.

– Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv. Maten var gammal och rutten. En av besättningsmännen var tvungen att bygga sin egen koj av gamla lastpallar för att ha någonstans att sova, sa ITF-inspektören Göran Larsson.

Enligt Hallands Nyheter ska fartyget delvis vara lastat med sprängmedel. Transportstyrelsens sjöfartstillsyn har bedömt fartyget som icke sjövärdigt och säger att "säkerheten är undermålig".

Carl-Henrik Hägg, produktionschef på Hallands Hamnar som varit med och lastat fartyget, har sagt:

– Det är klart att det finns risker. Men det är risker vi är medvetna om och har gjort har gjort en riskanalys av.

"Det där är inte sant!"

I en intervju med tidningen Arbetet slår nu skeppets ägare Burcin Tunc tillbaka. Förutom farorna med sprängmedel på ett osäkert skepp har kritiken bland annat handlat om att besättningen haft ont om mat och att det funnits för få sängar.

– Det där är inte sant! De överdriver, säger Burcin Tunc till Arbetet.

Anledningen att skeppet saknat livsmedel och andra förnödenheter säger han beror på att besättningen inte bett om det.

– Om någon ber om en kudde  tror du inte att vi skulle ge dem det? En kudde kostar 20-30 dollar. Ett lakan 5-10 dollar här i Turkiet. Det är ingenting i jämförelse med vad de belopp som går till underhåll av fartygen.

"Jag vet inte..."

Han menar samtidigt att det "inte är sant" att den explosiva lasten skulle kunna vara farlig. Enligt skepparen har hans bolag alla tillstånd som krävs för att frakta sprängmedel. Han vet dock inte vad lasten på det aktuella skeppet består av.

– Jag vet inte vad det är i containrarna. Bara att det är legalt. Jag frågar inte om sånt.