Fartyg riskerar sjunka – ligger med svår slagsida

Lastfartyget har gått på grund i Göta Älv
Foto: Mikael Berglund
Fartyget står med kraftig slagsida.
Foto: Mikael Berglund
Daniel Lindblad, presschef på Sjöfartsverket.
Foto: Sjöfartsverket

Ett 75 meter långt lastfartyg har gått på grund i Göta älv, båten körde fast strax norr om slussarna i Lilla Edet.

Fartyget tog in rejält med vatten – och har svår slagsida på 55 graders lutning.

Båttrafiken har stängts av helt – och arbetet efter olyckan befaras ta lång tid. 

– Det kan ta ett par dagar, men det kan också ta veckor, säger Göran Andersson vid räddningstjänsten som under kvällen har fokus på att stabilisera fartyget.

– Det var ett jättepådrag på morgonen, säger Lars Nordin, som bor precis intill platsen för haveriet.

Det var vid tvåtiden under natten till fredagen som det stora lastfartyget Sternö gick på grund strax norr om Lilla Edet, lastat med spannmål på väg söderut.

– Det är oklart varför de har gått på grund, det är något oönskat som har lett till det här, säger Daniel Lindblad, presskontakt på Sjöfartsverket.

Fartyget ligger intill en brygga med mycket kraftig slagsida som under förmiddagen blev allt kraftigare. Det tog många timmar innan räddningsinsatsen kunde gå ombord på båten och arbetet efter olyckan väntas ta lång tid. Det kan handla om dagar – men det kan också dröja veckor innan allt är klart. 

Båttrafiken förbi haveriplatsen är helt avstängd i och med olyckan och fokus har varit att se till att den diesel som finns i tankarna i möjligaste mån blir kvar där. 


LÄS MER: Olycksdrabbade fartyget M/S Sternö havererat många gånger


Alla åtta personer som fanns i besättningen, däribland en lots, har kommit av fartyget och är utom fara, meddelar Daniel Lindblad från Sjöfartsverket.

Besättningen kontrollerad

– Det finns ingen risk för dem, de är av sedan länge.

Den stora mängden vatten i fartyget fick pumpas ut med kraftiga pumpar under förmiddagen och Sjöfartsverket har med hjälp av en obemannad undervattensfarkost, en så kallad ROV, för att filma skadorna på skrovet.

– Den undersökningen är klar och gav inget svar på på varför fartyget havererat, säger Sjöfartsverkets presskontakt Daniel Lindblad vid 18-tiden på fredagen.

Man kunde konstatera att ungefär halva bottenytan av fartyget ligger på grund.

Polisen kontrollerade besättningen för rattfylleri och liknande brott. Där finns inga anmärkningar och ingen brottsmisstanke är upprättad.

M/S Sternö har Kalmar som hemmahamn men trafikerar ofta Göta älv upp mot Vänern. Fartyget är byggt 1970 och är över 75 meter långt. 

"Väntar på lite försäkringsfolk"

Dödvikten ligger på 1300 ton och hon är ett av få fartyg som ännu är svenskflaggade. 

Under kvällen och natten kom fartyget norrifrånmed full last.

Ralf Holgersson är vd för Fiducia Rederi AB som äger fartyget sedan flera år. Han bekräftar olyckan och att det är fullt upp för honom.

– Jag kan tyvärr inte uttala mig nu för jag väntar på lite försäkringsfolk som ska ringa mig.

När vi söker honom senare under förkvällen svarar han inte i telefonen.

Vet inte om Sternö är stabil

Haveriet inträffade vid en mycket olämplig tidpunkt. På måndag inleds ett stort planerat veckolångt stopp i fartygstrafiken till följd av bygget av den nya Göta älv-förbindelsen i Göteborg. Därför har trycket varit extra stort på farleden mot slutet av denna veckan före avbrottet. 

– Vi hade bara ett fartyg på väg upp förbi den här platsen, men de kunde styra om med sin last. Men norr om Lilla Edet ligger i nuläget sex fartyg som har räknat med att gå ut före det planerade stoppet måndag morgon, säger Daniel Lindblad vid Sjöfartsverket.

Klockan 18 fredag har man ännu inte tagit beslut om när och om man kan låta fartygen passera.

– Det är en ganska trång passage. En förutsättning för att göra det är att vi vet att Sternö är stabil, men det vet vi inte än, säger Daniel Lindblad.

Man arbetar fortsatt med detta under kvällen.

– Så förhoppningen är att vi under lördagen kan testa och låta ett av fartygen passera under lördagen. Går det bra kommer sannolikt övriga att få gå förbi under söndagen, säger Lindblad.

Alla berörda myndigheter är underrättade om läget.

– Det är många aktörer inblandade vid ett sådant här haveri.

Räddningstjänsten har placerat ut länsar i vattnet för att förebygga ett eventuellt utsläpp.

– Än så länge har det inte läckt något från tankarna, så vi har gjort detta i förebyggande syfte, säger Göran Andersson på räddningstjänsten.

Arbetet med att stabilisera båten ytterligare kommer att fortsätta så fort det ljusnar.

"Ett jättepådrag"

Kent Bengtsson bor precis intill haveriet. Han berättar att han vaknade upp till en väldigt uppståndelse.

– Det var en jävla trafik här när jag vaknade. Många hade tagit sig dit för att titta på det här, berättar han.

Utöver nyfikna åskådare så noterade han också räddningspersonal i arbete.

– Båten har ju fått väldigt ordentlig slagsida, säger Kent Bengtsson.

Även Lars Nordin bor nära platsen för olyckan.

– Det har skett bara 100 meter från mitt hus så jag ser allt från fönstret, berättar han.

Han beskriver ett intensivt räddningsarbete under förmiddagen, som avtog allt eftersom.

– Det var ett jättepådrag på morgonen. Jag var ner till slussen och frågade runt lite. Det ska ju inte vara någon person som har kommit till skada i alla fall, och det är ju ändå det viktigaste, säger Lars Nordin.


 Läs GT i vår nyhetsapp. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android