Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Färdtjänsten körde Margareta – i diket

Margareta Svensson, 76, skulle till vårdcentralen – men hamnade i diket. Foto: Privat
Västtrafik beklagar händelsen. Foto: Leif Jacobsson

Margareta Svenssons färdtjänstresa skulle ta henne till vårdcentralen i Kungälv.

Men färden slutade i ett dike i vägrenen.

– Jag är fortfarande skakis, säger Margareta, 76.

Margareta Svensson har haft färdtjänst de senaste nio åren, och berättar att det alltid har fungerat prickfritt. 

Men när hon häromdagen skulle kliva in i den taxi som skulle ta henne till vårdcentralen i Kungälv blev hon snabbt nervös. Chaufförens sinnestämning smittade av sig, berättar Margareta. 

– Han var väldigt stissig. Det tog tio minuter för honom bara att få ut kvittot på att jag betalat, säger hon.

Och än värre blev det när de kom ut på vägen.

– Det märktes att han inte visste var han skulle, och han satt hela tiden och knappade på gps:en framför sig. Jag hatar när de gör så. Det kan de väl göra när de står still?

Körde i diket

Färden fortsatte på den krokiga vägen, när Margareta plötsligt märkte att chauffören var på väg att missa avfarten.

– Jag sa åt honom att ”nu ska du till vänster.” Då gasar han, svänger tvärs över vägen och rätt ner i ett dike, berättar Margareta.

 

LÄS OCKSÅ: Jan-Olofs ilska mot färdtjänsten

 

– Det gick så fort och jag hann inte reagera. Plötsligt såg jag bara himmel och tak. Jag blev livrädd.

Margareta Svensson hängde mot säkerhetsbältet och kunde inte ta sig loss, säger hon. Taxichauffören orkade inte heller få loss henne, men det stannade en förbipasserande man för att hjälpa till. Med gemensamma krafter fick de ut henne ur bilen.

– Karlen som stannade frågade var jag skulle, och så körde han mig hela vägen fram till vårdcentralen. Det finns änglar på jorden.

Margareta klarade sig helskinnad från olyckan, men flera timmar efteråt var hon fortfarande skakis.

64 kronor i kompensation

Åsa Björk är kommunikationsansvarig för anropsstyrd trafik på Västtrafik, som ansvarar för färdtjänst och sjukresor i Västra Götaland:

– Vi har vart i kontakt med kunden i dag och tack och lov så mår hon ju bra, även om hon är skärrad. Vi har 1,8 miljoner resor per år, och 99,5 procent av dem går bra. Sedan är det väldigt beklagligt att det händer olyckor. Vi utreder varje resa som inte går som den ska, för att fånga upp eventuelle brister, säger Åsa Björk.

 

LÄS OCKSÅ: Jacob, 25, får inte mer färdtjänst i år

 

Åsa Björk säger att Västtrafik utreder incidenten, men att det är för tidigt att svara på vad utgången blir.

– Men förarna lyder ju under samma trafikregler som du och jag. De ska ha fullt fokus på trafiken under färd. 

Margareta har fått viss kompensation för dikeskörningen. Hon har fått ett antal blomstercheckar och slipper betala de 64 kronor som resan skulle ha kostat.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!