Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Familjerna som drar in miljarder

"Det är bara att titta runt omkring här så förstår man varför ingen av oss flyttar härifrån", säger Lars Höglund, vd för Furetank. Foto: Karin Malmhav /Exponera
DONSÖ. Tio rederier vägg i vägg på den lilla hamnvägen - alla familjeföretag med jättefartyg ute på världshaven.
Tillsammans drar de årligen in miljarder.
- Vi är konkurrenter, men det är klart vi pratar när vi möts på Ica, säger Lars Höglund, vd för Furetank.

FAKTA

Donsörederierna


* Tankrederiverksamheten på Donsö startade med frakt av olja till villor och till industrier.
I dag kör rederiernas fartyg jättemängder olja mellan världshamnar.
* Det största rederiet är Tärntank – som gjorde 136 miljoner kronor i vinst förra året.

Sonen kan ta över


Namn: Lars Höglund.
Gör: Vd för Furetank, tidigare sjökapten.
Bor: På Donsö (har två minuters promenad till kontoret).
Familj: Fru, tre döttrar och en son. Äldsta dotterns fästman läser till sjökapten och jobbar
i företaget. Sonen läser sjöfartsgymnasiet i Skärhamn: ”Så det finns nog chans att någon i nästa generation vill ta över”.

Går på tio minuter


Namn: Roger Nilsson.
Gör: Vd för Donsötank, tidigare fartygstekniker.
Bor: På Donsö (har tio minuters promenad till kontoret).
Familj: Fru, en dotter och två söner. Ena sonen jobbar med nybygget av ett av företagets fartyg i Kina och den andra med rederiets personal.

Kajen är tom när skärgårdsbåten lägger till. Ett par skolklasser kliver av – de är på dagsutflykt liksom de flesta andra som kommer till Donsö.
För några sommarstugegäster finns inte att tala om. Bor man här är man bofast.

Världens mest rederitäta?

Lilla frireligiösa Donsö kan vara ett av världens mest rederitäta samhällen. Och av öns nära 1 500 invånare sysselsätts majoriteten inom tankrederinäringen – eller i företag som är direkt beroende av rederierna.
–Det började när oljehandeln kom igång. Då började våra förfäder att frakta olja och sedan har det grenat ut sig, säger Roger Nilsson, vd för Donsötank, som tar emot i det gamla vadbinderiet i hamnen som byggts om till kontor för företagets nio anställda.
Av dem bor åtta på ön och samtliga är familjemedlemmar.

Granne med konkurrenter

På samma lilla väg ligger ytterligare sju tankrederier. Om inte vägg i vägg så tillräckligt nära för att man ska kunna ropa godmorgon till konkurrenten.
–Vi har ett samarbete när det gäller inköp av förnödenheter till våra båtar. Annars är vi konkurrenter. Men inte arga konkurrenter, säger Roger Nilsson.
Han är andra generationen som driver Donsötank. Från början är han tekniker och har jobbat på sjön ända till 2002 då han tog över som vd.
Liknande bakgrund har Lars Höglund, vd för Furetank, som håller till i ett
modernt hus, ritat som en känd fyr men som av Donsöborna kallas ”moskén” (det är tornet som gör det).

Över 50 tankfartyg

Här finns dock oerhört få muslimer – om ens någon. På Donsö är den frikyrkliga traditionen stark. Kyrkan är där man träffas.
Redarna på Donsö kontrollerar tillsammans en flotta på över 50 tankfartyg. Det är en femtedel av alla Sveriges fartyg av den här typen.
–Att så många rederier ligger just här på Donsö beror på att vi hellre hjälper en granne än att ser att någon utifrån lyckas, säger Lars Höglund.
–Om någon av oss köper dåliga reservdelar så berättar vi det för de andra – så att de inte gör samma misstag.

Olja och miljötänkande

Under hela 2000-talet har det gått mycket bra för Donsöredarna. En anledning är oljeboomen – en annan att ön ligger långt framme i miljötänkandet.
Så när andra rederier tvingats modernisera sin flotta hade Donsöredarna redan gjort det.
Roger Nilsson har själv en segelbåt, men åker gärna med motorbåten som tar förnödenheter ut till oljefartygen när de då och då passerar utanför Vinga. "Nu kanske någon tror att det är så här små båtar vi fraktar olja med", säger han. Foto: Karin Malmhav/Exponera   –Våra fartyg är moderna. Vi ser på varandra och då blir det en liten tävlan om vem som har bästa fartyget, säger Roger Nilsson.
Men trots goda affärer är det inte tal om någon lyx på Donsö. Inga vräkiga hus
eller bilar. Det har man lärt sig av tidigare generationer.
–Jag tar inte ut pengar och köper en Porsche. Vi investerar i bolaget i stället, säger Lars Höglund.
–Men vi skulle nog kunna pensionera oss om vi ville.