Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Familjen Hulin skulle bygga drömhus – blev en mardröm

Situationen har blivit en mardröm för Sofie Hulins familj. Foto: PRIVAT
Sofie Hulin är mycket kritisk mot Vårgårdahus. Foto: PRIVAT

Familjen Hulin har lagt alla sina besparingar på att bygga ett nyckelfärdigt drömhus. 

Men det är något som familjen bittert kommit att ångra. 

Ett halvår efter inflyttningsdatumet bor de fortfarande i en byggarbetsplats, med lutande golv och halvfärdiga badrum.

– Ibland är jag så orolig att jag har svårt att sova, säger Sofie Hulin. 

Sofie Hulin och hennes man hade arbetat, gnetat och sparat i flera år. Till sist hade de tillräckligt med pengar för att göra slag i saken och bygga hus.

– Vi jämförde flera hustillverkare men valde till slut en modell från Vårgårdahus. Enligt deras hemsida ska de bygga drömhuset i nyckelfärdigt utförande och ett nyckelfärdigt hus var precis vad vi letade efter, berättar Sofie Hulin, 32.

Sofie Hulin beskriver det nya huset som en byggarbetsplats. Foto: PRIVAT

Vårgårdahus har dock inga egna hantverkare. Bygget sköts av entreprenörer som kunden tecknar kontrakt med.

– Vi gav tips på lokala entreprenörer, men Vårgårdahus föreslog i stället en entreprenör som vi inte visste någonting om men som de lovordade. De försäkrade oss om att han var jättekompetent, säger Sofie.

Men den försäkran skulle inte visa sig vara mycket värd.

 

 

Drömhuset blev mardröm

I maj föddes paret Hulins andra barn, en liten dotter, och två månader senare var det dags att flytta in i familjens sprillans nya hus. Sofie och Alexander hade då sålt sin lägenhet.

– Säljaren sa att det sällan brukar vara några förseningar, men vi behöll ändå lägenheten två veckor extra, säger Sofie.

Med facit i hand skulle de ha behållit den i ett par månader till, eller – ännu hellre – aldrig flyttat därifrån.

Det som skulle bli den lilla familjens drömhus, har nämligen förvandlats till en mardröm. 

Sofie Hulin räknar upp en lång rad med problem.

På inflyttningsdagen saknades panel på utsidan och på tomten stod överfulla containrar med byggavfall. Inne i huset saknades en del av vardagsrumsgolvet, listerna satt inte på plats, dörrarna saknade handtag och köket var bara halvfärdigt.

Ändå var det bara en försmak på vad som komma skulle.

”Svårt att sova”

I dag – snart ett halvår efter det utsatta inflyttningsdatumet – bor familjen fortfarande i en byggarbetsplats.

– Golvet på både över och undervåningen lutar, så det har de fått bryta upp i omgångar och göra om. I värsta fall är det fel på plattan som huset står på, så att hela huset har satt sig, säger Sofie, och fortsäter:

– I ett av badrummen rann vattnet mot dörren. I det andra bröt man upp golvet på grund av andra fel. Tätskiktet är förstört, men snickaren vägrar betala för att det kommer hit någon som kan göra det ordentligt.

Vårgårdahus säger att man agerat med de medel som står dem till buds. Foto: PRIVAT
Vårgårdahus säger att man agerat med de medel som står dem till buds. Foto: PRIVAT

Utöver det är köket fortfarande inte färdigställt, målningsarbeten och snickerijobb återstår, och golvet i hall och tvättstuga har också dragit med problem, enligt Sofie Hulin.

Alla problem har tärt på familjen.

– Ibland är man arg och får energi att försöka driva det här och bråka med Vårgårdahus. Ibland är jag så orolig att jag har svårt att sova. Men det värsta är att vi inte vet vad som kommer att hända, och ångesten av att hela tiden ligga i konflikt, säger Sofie.

Vårgårdahus: ”Ska göra allt vi kan”

Anna Hernefrid är vd på Vårgårdahus. Hon säger att företaget försöker agera med de medel som står dem till buds, men att det till syvende och sist är familjen Hulin som är avtalspart med entreprenören. Således är det också kunden som måste driva eventuella rättsliga processer, om något går fel.

– Vår agent, den person som säljer huset åt oss, kan rekommendera en entreprenör, men det är viktigt att kunden också känner sig trygg med det valet. Det är de som tecknar kontraktet, säger Hernefrid.

Men är det inte rimligt att kunden känner sig trygg när ni ger en rekommendation? 

– Ingen agent skulle rekommendera en entreprenör som det finns anledning att misstro. Alla entreprenörer som vi förordar blir granskade av Gar-Bo, som är Sveriges ledande försäkringsbolag inom byggrelaterade försäkringar, säger Anna Hernefrid, och fortsätter:

– Med det sagt så ska ingen behöva hamna i den här sitsen. Vi ska göra allt vi kan för att den här kunden ska bli nöjd. Vi backar inte i det här läget eller står passiva bredvid.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!