Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fackets larm: Rika föräldrar lägger sig i lärarnas arbete

Tre nyheter att hålla koll på i dag.
Andrea Meiling, ordförande i Lärarförbundet region väst. Foto: Privat / Privat
Föräldrar till elever i välbärgade områden betraktar allt oftare sig själva och sitt barn som kunder i skolan – och det skapar problem Foto: TT NYHETSBYRÅN

Föräldrar till elever i välbärgade områden betraktar allt oftare sig själva och sitt barn som kunder i skolan – och det skapar problem.

Det menar Andrea Meiling, ordförande i Lärarförbundet region väst.

– Man har kommit upp sig i smöret och tycker att man kan bestämma. Kunden har ju alltid rätt, säger hon.

Skolinspektionen får allt mer att göra. Mellan 2009 och 2018 ökade anmälningarna med över 300 procent – från 1542 anmälningar till 5090. 

Men att det ökade antalet anmälningar skulle hänga ihop med ökade brister i skolan, tror inte Andrea Meiling, Lärarförbundet, som tidigare intervjuats i GP.

– Det har blivit vanligare att föräldrar vänder sig till till Skolinspektionen med allt möjligt, till exempel om man är missnöjd med hur en lärare sköter sig i undervisningen, säger hon, och fortsätter:

– Ofta är det ärenden som inte är ett fall för inspektionen, men det räcker att tio föräldrar går samman för att få i gång ett upplopp kring något.

Ser sig som kunder

Grundproblematiken är att allt fler föräldrar ser sig själva och sitt barn som kunder i skolan, menar Meiling. Fenomenet är särskilt vanligt i välbärgade områden, uppger hon, och har förstärkts av det fria skolvalet.

– Jag har själv jobbat i ett sådant område, i Torslanda, där föräldrarna ofta har höga positioner på sin arbetsplats och tjänar bra pengar. Man har kommit upp sig i smöret och tycker att man kan bestämma. Kunden har ju alltid rätt, säger hon, och fortsätter:

– Man är väldigt fixerad vid det egna barnet och glömmer att lärarens jobb är att ta hand om hela gruppen. 

Efterlyser större respekt

För att komma tillrätta med problemet, efterlyser Andrea Meiling en ökad respekt för lärarnas profession och en dialog i samhället om vilka krav man har rätt att ställa på lärare och på sina barns skolgång.

Politiker och skolledare bör också ta ett större ansvar, menar hon.

– Det är bra med engagerade föräldrar och det behövs ett samarbete mellan föräldrar och skola – i mindre bemedlade områden behövs det mer än vad som finns i dag. Men man behöver också markera att ”det här samarbetar vi om, det här samarbetar vi inte om.” Det är inte bara lärarens ansvar att tydliggöra det. Det är på högre nivå man bör hantera det här.