Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Facket slår larm om Landvetter flygplats

Facket larmar om en ohållbar situation vid säkerhetskontrollen på Lanvetter flygplats. Obs bilden är en arkivbild. Foto: ROBIN ARON

Facket slår larm om en ohållbar situation för de som arbetar i säkerhetskontrollen på Landvetter flygplats, skriver Göteborgs-Posten. 

– Det handlar om ett rent ut sagt värdelöst ledarskap, säger Peter Åkesson på Transportarbetareförbundet, till tidningen. 

Under sommaren och hösten har det varit långa köer till säkerhetskontrollen på Landvetter Flygplats några mil utanför Göteborg. 

Göteborgs-Posten skriver att det gjort så att passagerare missat sina flyg och att köerna ibland varit så långa att de börjat vid restaurangen Max som är långt bort i ankomsthallen. 

Orsaken till köerna ska stavas personalbrist, uppger flera personer för tidningen. 

Sedan maj drivs säkerhet och bevakning av Securitas avdelning Aviation, de har i sin tur kollektivavtal med fackförbundet Transports avdelning 3.

Fackförbundet anser att ledarskapet sedan starten inte varit bra. 

– För mig är det ganska enkelt med ledarskap: det handlar om att få andra att växa. Har man inte det utan anställda i stället vill sluta så är det förstås inte bra. Om du raljerar över och se ner på anställda som ledare, och till och med talar om för folk att ”du är bara en vanlig säkerhetskontrollant, jag behöver inte prata med dig” så handlar det om ett rent ut sagt värdelöst ledarskap, säger Peter Åkesson på Transportarbetareförbundet, till GP.

Väskor har inte kollats igenom

Peter Åkesson säger också till GP att personalflykten från Landvetter måste upphöra, några exakta siffror på anställda som slutat men enligt uppgifter till GP kan det röra sig om så många som ett hundratal, vilket är ungefär hälften.

Personer som tidningen talat med menar att det under vissa perioder saknas kontrollanter vid säkerhetskontrollen och att andra varit fast på sina positioner under längre perioder. 

Det har lett till att väskor inte kollats igenom – något som skulle kunna innebära en säkerhetsrisk. 

Securitas själva menar att anställda inte lämnat på grund av ett dåligt ledarskap utan att det är av naturliga orsaker som att anställda börjar studera eller ”karriärväxlar”. 

– Bemanningsproblematiken är nu åtgärdad då vi tillsammans med Swedavia sett över detta. Efter en tuff sommar som en verksamhetsövergång ofta innebär, så börjar rutiner sätta sig, bemanningen är fullgod och mig veterligen mår personalen bra i dag, säger Jens Granath, företagets marknadskommunikationschef, till GP.