Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Få en tjock plånbok genom 5:2-modellen

Snusning<br>Att snusa varje dag är varken nyttigt eller nödvändigt. Försök att minska ditt beroende genom att avstå prillan ett par dagar varje vecka. Åtminstone delvis, till att börja med.Foto: Emilia Olofsson
Foto: Christian Örnberg
Tråkgöra<br>Du måste inte ha gôrtråkigt alla dagar i veckan. Två dagar av sju kan du testa hur det känns att hålla tassarna borta från skurtrasan, diskborsten, klädnyporna eller otvättade strumpor i hemmets alla hörn.Foto: Rolf Hanning
Mobilen<br>Du måste inte vara uppkopplad dygnet runt, sju dagar i veckan. Prova med en mobilfri dag per vecka om du inte tror att du klarar två.
Läsning<br>Ge boken du vill öppna eller läsa klart en kvart om dagen, fem dagar i veckan. En ynka kvart är bättre än inte alls och boken kan lika gärna vara motionerandet, författandet eller bunten med obesvarade brev.Foto: Cornelia Nordström
Rökning<br>Försök att avstå från dagens första cigarett. När du märker att du överlever två rökfria morgnar av sju kan du bygga på med fler - och på sikt göra slag i drömmen och sluta röka.
Morgonsminkning<br>Du duger som du är. Låt sminket stå kvar i badrumsskåpet två av veckans vardagar. Tiden du sparar kan du ägna åt gubben som ligger kvar i sängen. Eller nåt ännu trevligare, typ morgontidningen.
Tv-tittande<br>Om du nöjer dig med att se på tv fem kvällar i veckan kommer du att upptäcka att det finns annat som är väl så trevligt som att se på tv.
Blomvattningen<br>Många krukväxters fasa är inte för lite vatten, utan för mycket. Du kan göra annat än vattna blommor ett par dagar varje vecka. Lägg övertiden på att prata med blomstren i stället. Eller med gamla faster.Foto: Johan Adelgren
Hundrastning<br>Det här kan bli win-win. Du nöjer dig med att rasta hunden fem tidiga morgnar varje vecka. Resterande två får jycken klara motionerandet på egen hand. En variant är att du ber en hundägare du känner att gå ut med både sin och din hund två gånger per vecka. Sen får du erbjuda hen motsvarande service.Foto: Jörgen Hildebrandt
1 / 10

GÖTEBORG. Nu sprider sig 5:2-metoden. Efter bantning följer sparande.

Du spenderar som vanligt fem dagar av sju men håller i kulorna två dagar varje vecka. Målet är att få undan en slant till nåt angeläget.

- Det är en rolig tanke, lite humor, berömmer Nordeas Ingela Gabrielsson när hon får höra om senaste nytt i konsten att spara pengar.

DET HÄR ÄR 5:2- METODEN

Du lever normalt fem dagar i veckan, håller igen resterande två. De två faste- eller spardagarna bör vara vardagar.

En 5:2-sparare håller igen på alla utgifter två dagar av sju. Exempel:

1 Du låter bilen stå kvar hemma (och cyklar eller åker billig buss).

2 Du tar med en lunchlåda till jobbet (och sparar in utgift för lunch på stan).

3 Du skippar dyra latten på kaféet (och nöjer dig med firmans automatkaffe).

4 Du skjuter upp inköpet av dyr mat, dryck eller present till dan därpå (och hinner komma på bättre och billigare tankar innan 24 timmar förflutit).

5 Du stannar hemma och ser på tv (och går på bio eller teater en annan kväll).

6 Du lagar middag på det du har i kylen (och slipper bekosta råvarorna som drömreceptet tarvar).

Du kombinerar med fördel 5:2-sparande med 5:2-diet och håller igen på all konsumtion de matsnåla dagarna.

Jens Magnusson är privat- och välfärdsekonom vid SE-banken. För GT avslöjar han hur 5:2-sparandet föddes:

- Vi pratade om 5:2-diet på jobbet. En kollega berättade att, så gör jag med pengar också.

"Lura sig själv att spara"

Ingela Gabrielsson, privatekonom vid Nordea, gör tummen upp för den nya grenen på 5:2-trädet.

- Man spinner på en trend som många tagit till sig.

Hon tycker inte att man slaviskt ska bekänna sig till den nya läran.

- Nej, man måste se det här som en rekommendation. Som inte passar alla. Men det är en rolig tanke, lite humor. Det är lite att lura sig själv att spara.

Fördelen med 5:2-sparande?

- Samma som med 5:2-dieten. Du måste inte snåla varje dag. Du vet att i morgon är det över.

Skaffa en kassabok

Ingela Gabrielsson tipsar om några knep som kan underlätta ditt 5:2-sparande.

Skaffa kassabok, för bättre koll på utgifterna!

- Du kan ha den som en app i telefonen. Om du gillar appar.

Traditionell bok går också bra. A och O är att du använder en metod som du gillar.

Utmana en vän eller resten av familjen!

- Barnen kanske också kan leva lite snålare två dagar i veckan och inte slösa sina pengar på godis och annat.

Kommer du själv att börja 5:2-spara?

- Inte nu, inte före jul. Men efter nyår är jag gärna med.

Bra tid att börja i jul

Jens Magnusson instämmer. Han väntar gärna några veckor men ser en fördel med att starta direkt, i julhetsens december:

- Du är kanske på väg att köpa en dyr julklapp när du kommer på att, visst, ja, det är ju tisdag, det är spardag. Jag får vänta till i morgon.

Nästa dag kan köpsuget vara borta.

På frågan vad alla sparade pengar ska användas bjuder Jens Magnusson på ett skratt till svar:

- Ha, ha. Det är mycket fokus på konsumtion och krediter numera men vad många behöver är en liten buffert. Sen är det roligare att spara till nåt som man verkligen behöver än att lägga pengar på onyttigheter.

Han avslutar med ett supertips, så här i jultider:

- Det du ville ha i julklapp men inte fick, det kan du köpa för pengarna du 5:2-sparar!