Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expertutredning visar: "De pekade ut fel man"

FÖRST OMBORD. Ingvar Brynfors, 76, var förste brandman ombord på brinnande Scandinavian Star för 23 år sedan. Foto: LARSERIC LINDEN
Foto: Lennart Rehnman

Branden ombord på färjan Scandinavian Star som krävde 159 liv var anlagd av besättningen, hävdar en ny expertutredning i Norge.

Hasse och Karin Magnusson som förlorade två söner vid katastrofen hoppas att sanningen kommer fram.

- Det är skrämmande att fel person fått skulden för branden, säger Hasse.

Branden på bilfärjan Scandinavian Star, på väg från Fredrikshamn till Oslo, natten till den 7 april 1990 slutade i en stor tragedi. 159 döda och stort mänskligt lidande.

En 37-årig dansk lastbilschaufför, som själv omkom i branden utpekades tidigt av norsk polis, som den skyldige till den anlagda branden ombord. Att dansken tidigare dömts för anlagd brand var graverande, enligt polisen.

Men nu skrivs ett nytt kapitel i efterspelet till Scandinavian Star. En expertgrupp med fackfolk inom bland annat sjöfart och brandförsvar slår fast att den danske mannen omöjligen kan ha anlagt alla bränderna - de var minst fyra enligt gruppens uppgifter.

Minst fyra eldhärdar

Bakom granskningen står stiftelsen "Efterforskningen av mordbranden på Scandinavian Star". Rapporten läggs fram i dag, uppger norska NRK som också fått en förhandstitt.

En av slutsatserna är att minst tre besättningsmedlemmar satte eld på färjan. Motivet skulle vara ett försäkringsbedrägeri.

Utredningen visar på minst fyra eldhärdar ombord, men eftersom lastbilschauffören avled vid brand nummer två, han hittades död i sin hytt kvävd av giftiga gaser, kan han omöjligen ha anlagt mer än den första branden.

"Det var så tyst"

Ingvar Brynfors, 76, tidigare brandmästare i Göteborg, var den förste brandmannen som hissades ombord på den brinnande färjan. Han minns så väl den kusliga känslan så här 23 år senare.

- Det var så tyst, kusligt tyst. När det brinner i trä hörs det, men inte i en båt av stål. Det var bara lågor, berättar Ingvar Brynfors för GT.

Räddningsmanskapet hittade fem överlevande ombord. Övriga hade gått i livräddningsbåtarna - eller låg döda på färjan.

Under åren som gått har Ingvar blivit alltmer övertygad om att branden var ett försäkringsbedrägeri som gick snett, riktigt snett. Han har bistått den norska expertgruppen och finns på plats i Bergen när rapporten presenteras i dag. Han är mycket kritisk till hur norska myndigheter skött utredningen.

Men Ingvars starkaste drivfjäder har varit att rentvå den danske lastbilschauffören.

- Jag önskar att hans änka och barn ska få lugn och ro. De har haft ett rent helvete under alla dessa år. Tänk att bli kallad "mördarens son" vart man än kommer.

Förlorade sina söner

Svenske Hasse Magnusson, 85, och hans fru Karin, 76, som båda bor i norska Askim påminns varje år vid den här tiden om färjetragedin. De förlorade sina söner Lars och Lennart i branden och dessutom sin blivande svärdotter Bente.

- Vår yngste son Lars jobbade själv som konsult inom brandsäkerhet i Sverige. I dag ska vi besöka minnesmärket över offren i Oslo. Det känns speciellt och det gör det alltid i april, berättar Karin för GT.

"Vi vill veta vad som hände"

Maken Hasse är nöjd med att nya uppgifter kommer fram om händelserna på Scandinavian Star.

- Jag hoppas de får möjligheten att lägga fram nya bevis. För oss anhöriga är det viktigt att sanningen kommer fram den här gången, vi vill veta vad som verkligen hände. Rättssystemet har misslyckats med detta i 23 år.

Även Hasse Magnusson är övertygad om att den danske chauffören var oskyldig.

- Han somnade in i hytten och sedan gav de honom skulden. Det var ju enkelt. Men vi får hoppas att de fäller den skyldige.

Namnger flera personer

Expertgruppen har gått ut med att man i dag kommer att namnge flera av de personer man anser ligga bakom bränderna på Scandinavian Star.

En anklagad som NRK kontaktat hävdar att han är oskyldig och aldrig fick ut några försäkringspengar.

Detta hävdar expertgruppen

Minst fyra bränder anlades på olika ställen ombord. Den utpekade danske mannen avled i sin hytt vid brand nummer två enligt brandteknikerna.

Bränderna ska ha anlagts av minst tre besättningsmedlemmar som del i ett försäkringsbedrägeri. Men polisen har aldrig intresserat sig för det spåret.

Gärningsmännen ska ha manipulerat ventilationssystemet, branddörrar och sprinklersystem för att maximera brändernas spridning.

Källa: NRK

Färjekatastrofen då 159 personer avled

På väg mot Fredrikshamn natten till 7 april 1990 började det brinna ombord på Scandinavian Star.

Bilfärjan hade 383 passagerare och 99 besättningsmän ombord.

Sammanlagt 159 personer avled, de flesta på grund av rökförgiftning. Många hann aldrig lämna sina hytter.

Färjan drogs in till Lysekil där bränderna slutligen släcktes. Senare bogserades den till Köpenhamn.

Befälhavaren och två företrädare för rederiet dömdes senare till sex månaders fängelse vardera för att ha brustit i sitt ansvar för säkerheten ombord. Källa: TT