Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Experternas råd: Så klarar du av mörkret

Under det mörka och snöiga vinterhalvåret är det viktigt att hålla humöret uppe. Foto: Colourbox

Snart väntar flera månader av mörker, kyla, trötthet, regn och rusk – något som kan göra en nedstämd.

Men det finns olika sätt att bearbeta sin trötthet under vinterhalvåret. 

Här ger en dietist, en psykolog, en hälsocoach och en personlig tränare sina bästa tips – för att du ska klara mörkerrusket när det är kämpigt. 

– Det viktigt att gå ut en stund varje dag om man har möjlighet, säger psykologen Kristina Ståhlberg.

Den första snön har fallit över Västsverige – och sedan vi ställde om till vintertid i helgen blir det mörkare tidigare på eftermiddagen.

November och december och de första månaderna på nästkommande år kan för många vara tunga.

Nu kommer därför experterna med råd för att du ska få en så bra tillvaro som möjligt.

Dietisten: Få i dig mycket D-vitamin

Dietisten Kajsa Asp Jonson tror att många väljer chokladmuffinsen framför frukten under vintern. Foto: Katja Ragnstam

Dietisten Kajsa Asp Jonson säger att det är viktigt att få i sig mycket D-vitamin när mörkret smyger sig på.

– Vitamin D är väldigt viktigt. Vi får normalt i oss det via solen, men nu får man i stället tänka mer på vad man äter. Vitaminen finns i fet fisk och även i berikade mjölkprodukter, berikade oljor och margarin, säger hon.

Brist på C-vitamin kan orsaka bland annat trötthet och irritation.

– Vitamin C hittar man speciellt i citrusfrukter, kiwi, bär och olika sorters kål.

I övrigt menar Kajsa Asp Jonson att man mår bäst av att äta enligt tallriksmodellen:

– Det är inga konstigheter, det är bra med mycket grönsaker och frukt, och fullkorn. Tallriksmodellen gör det enkelt. En tredjedel av tallriken ska vara grönsaker, sedan protein och kolhydrater, vilket man får anpassa lite efter hur mycket man rör på sig.

Hon konstaterar det viktigt att äta regelbundet och nyttigt för att inte få blodsockerfall eller vilja trycka i sig onyttigheter.

Dietisten tror att många är mer benägna att äta onyttigt under vinterhalvåret.

– Under den här årstiden vill många hellre äta en chokladmuffins än en frukt. Då får man tänka på att hitta en balans. Ibland kan man unna sig men det är även viktigt att äta frukt. Ett tips är att äta frukten tillsammans med lite nötter, då blir man mättare.

Personliga tränaren: Gå en promenad

Margaretha Kampe uppmanar till träning minst tre gånger i veckan för att må bra. Foto: Privat

Motivationen är kanske inte alltid på topp en kall och mörk vardagskväll i februari när soffan och en skön filt lockar mer. Men under vinterhalvåret är träning extra viktigt, menar Margaretha Kampe som arbetar som personlig tränare på Nordic Wellness. 

– När mörkret smyger sig på blir man tröttare och kan känna sig nere. Då är det viktigt att träna.

Margaretha Kampe har 40 års erfarenhet av arbete som personlig tränare. Hon uppmanar till träning minst tre gånger i veckan för att må bra. 

Att ha en träningsrutin och hålla sig till den bidrar till ett bättre välmående, menar hon.

– Träning påverkar så mycket. Du blir mer stimulerad och sover bättre efter fysiskt träning. Du blir även piggare och förbättrar din syresättning, säger Margaretha Kampe.

Hon uppmuntrar även till träning utomhus. Under den mörka vintern är det viktigt att  komma ut i ljuset. 

– Att vara ute medan det är ljust motverkar depression. Att träna ute är jättebra, man kan gå en promenad eller ta en löpningstur. 

En viktig faktor som träning bidrar med är gemenskap, säger hon. Hon har sedan länge grupptränat med samma personer och de har påpekat hur viktigt det är att träffa människor för att inte känna sig ensam. 

– Om man blir nedstämd så är det viktigt att träffa andra. Även den sociala biten med träning är viktig, säger Margaretha Kampe. 

Psykologen: Tänd lampor och ljus

Kristina Ståhlberg uppmuntrar till att plocka svamp i skogen. Foto: Privat

Kristina Ståhlberg, legitimerad psykolog, säger att det allra viktigaste är att ta vara på ljuset:

– Vi mår dåligt av mörkret. Därför är det viktigt att gå ut en stund varje dag om man har möjlighet. Det är också viktigt att tända lampor och ljus inomhus. 

Hon förklarar att det är väldigt vanligt att må sämre under hösten när mörker och kylan knackar på. Det är då viktigt att lägga tid på det som får en att må bättre.

– Det är viktigt att ta tid till träning, även om det bara finns tid för en promenad på femton minuter, så måste man gå den. Det är även bra att följa normala sömnrutiner, äta varierat och umgås med nära och kära, säger hon och fortsätter:

– Den sociala biten är väldigt viktig. Sen är det bra att förstå sina egna känslor, många blir deppiga under hösten och kan därför känna igen sig när känslorna återigen kommer.

Och det kommer ju ljusare tider igen.

– Man får tänka på att det är säsongsbetonat och kommer gå över, samt att många andra känner likadant. Och om det känns oerhört tungt, kan man vända sig till en samtalskontakt, säger Kristina Ståhlberg.

Livscoachen: Tänk positivt

Annica Wallin menar att allt handlar om rätt attityd. Foto: Privat

Annica Wallin arbetar som livscoach. Hon säger att vägen till en lycklig höst och vinter handlar om rätt attityd. 

– Allt handlar om hur man tänker. Det är lätt att börja tänka på begränsningar när hösten kommer men då får man stoppa sig själv. I stället får man tänka på allt som man faktiskt kan göra.

Alla årstider har sin grej, menar Annica Wallin. Vissa saker kan man enbart göra på hösten, som att plocka svamp. 

– Vad är skönt med just hösten? Det är vad man får fråga sig. Det gäller att hitta guldkornen. Man kan bjuda hem folk, laga höstiga grytor, syssla med mysiga grejer hemma och gå skogspromenader.

Hon menar att det är viktigt att bryta negativt tänkande i tid. 

– När man börjar tänka negativt blir det lätt en ond spiral. Man får tänka positivt, att man inte behöver ha på sig bikini i dag och därför kan äta något extra gott, säger Annica Wallin.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!