Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expertens bästa tips inför varvet

Foto: Per Wissing
GÖTEBORG. Se till att vara välvätskad inför Göteborgsvarvet!
Det uppmanar varvsläkaren Claes Mangelus, som fick ta hand om många uttorkade löpare vid förra årets värmevarv.
Tre-fyra deciliter i timmen räcker vid "vanligt" väder.

FAKTA

Att tänka på för att undvika värmeslag och vätskebrist:


O Ju varmare det är ju långsammare springer man. Fem graders höjning kan innebära ett fem minuter långsammare maraton. Man får räkna med att det går långsammare. Det går också åt mer energi och det gäller att fylla på. Idealtemperatur är 10-12 grader.
O Om man förlorar en liter vätska slår hjärtat åtta slag extra per minut.
O Vi dricker vatten och svettas buljong. Därför är det viktigt att tillföra salter. Om man inte gör det kan man drabbas av vattenförgiftning, vilket är lika farligt som värmeslag eftersom kroppsvätskan späds ut. Symptom: Huvudvärk, trötthet, förvirring och kramper.


Är det varmt?


O Drick dagarna före loppet. Hellre sportdryck än vin, öl eller kaffe
O Drick tills en timme innan loppet eller tills urinen är ljus
O Tillför salter
O Vätskebälte är tungt att ta med sig men lättar under loppet och du kan dricka i din egen takt
O Lägg en svamp med kallt vatten i kepsen, som du bör ha på huvudet
En sak till: Fortsätt småjogga eller gå när du kommit i mål. Om man stannar kan man drabbas av blodansamling i benen och kan svimma!



Claes Mangelus vet vad han pratar om, han har jobbat under varvet sedan början av 80-talet.
Varför blev det så många utslagna förra gången då?
- Jag tror att det var så här: Det hade varit kallt och plötsligt blev det varmt. Folk hade inte haft möjlighet att träna i värme och var inte vana vid att dricka så mycket som det behövdes.
- När det blev så mycket varmare än prognosen drack många för lite både före och under loppet.
Hur mycket mer behöver man dricka när det är varmt?
- Normalt räcker det kanske med tre- fyra deciliter i timman men när det blev så varmt som förra året hade det behövts två liter.
- För att fixa saltnivåerna i kroppen kan man ta med sig lite saltkex eller små portionspåsar med salt, som man stoppar i sig när en fjärdedel av loppet återstår, framförallt om det är varmt och man svettas mycket!
GT

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!