Tillbud med spårvagnar händer minst sagt ideligen, inte mindre än drygt 2 000 gånger per år. Oftast rör det sig om rapporter om mer eller mindre farliga situationer som hade kunnat leda till olyckor.
- Att antalet tillbud ökar är ett hälsotecken, eftersom det visar att vår personal identifierar faror. En organisation där ingen rapporterar om faror är ingen bra organisation, säger Peter Winberg, trafiksäkerhetschef på GS Spårvagn.
Turister ser upp mer
I spårvägens egen årsberättelse om trafiksäkerheten 2011 konstateras att det inträffade 576 olyckor under året (mot 660 året innan). Att 156 personer skadats lindrigt och 20 personer blivit allvarligt skadade vid olyckorna.
- Olyckor kommer alltid att ske. Vi har en klar ambition med en nollvision, vilken är svårt att nå i den trafikmiljö vi arbetar i, säger Peter Winberg.
- Turister är duktigare på att se upp för spårvagnar medan göteborgare är så vana att de inte uppmärksammar spårvagnarna lika mycket. Ett stort problem är också ungdomar som sms:ar, pratar i mobiltelefon eller lyssnar på musik i sina mp3-spelare.
2010 dog fyra personer i spårvagnsolyckor och förra året ingen alls.
- De bägge dödsolyckorna som inträffat i år är förstås oerhört tragiska, men enligt utredningsrapporterna kan spårvägen inte belastas.
För att minska skadorna skulle Peter Winberg gärna se fler spår som är helt åtskilda från den övriga trafiken, med staket och andra hinder runtomkring.
- Där får vi hela tiden kompromissa med hur Göteborgs stad vill att stadsmiljön ska se ut och att det ska vara lätt för passagerna att nå våra spårvagnar.
156 personolyckor
Vid kollisioner mellan spårvagnar skadades sex personer allvarligt, 42 personer blev lindrigt skadade.
Vanligaste olyckorna är de mellan spårvagn och andra fordon - hela 258 under året, vilket inkluderar backspeglar och mindre plåtskador, med 18 lindrigt skadade.
Personolyckor inträffade 156 gånger med 14 allvarligt skadade. Det har handlat om skador vid av eller påstigning, fall från eller i spårvagnen eller när människor körs på av en spårvagn.
Vid fall ombord på en spårvagn har en person blivit allvarligt skadad (44 har fått lindriga skador).
Antalet fotgängarolyckor, det vill säga där personer blivit påkörda, ökade under förra året till 11 allvarligt skadade. Nivån har tidigare år legat på fem eller mindre än fem personer.
33 spårvagnar spårade ur på ett eller annat sätt under året, 19 av dem på depåområdena.
Åkte utanpå vagnen
Olyckor i samband med stenkastning, explosioner, i samband med nedrivna kontaktledningar och medåkning mellan och utanpå vagnarna ökade något (71) jämfört med året innan men är ändå mindre än för rekordåret 2007 (155).
Även om det sker olyckor med påkörningar och kollisioner där folk utanför spårvagnen skadas har det nästan aldrig inträffat en dödsolycka med en passagerare på vagnen.
I själva verket har det bara hänt en gång sedan 1965. Det var 2005 som en resenär dog när han åkte spårvagn.