Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Elsparkcykel i krock med taxi – föraren skadad

Olyckan inträffade i Göteborg.
Foto: Läsarbild

En man i 30-årsåldern skadades efter en krock med elsparkcykel i centrala Göteborg under tisdagskvällen.

Krocken ska ha skett med en taxibil på på Järntorget.

Larmet kom till polisen klockan 23:10 på tisdagskvällen om en krock mellan en taxibil och en elsparkcykel på Järntorget.

Ett vittne kom till platsen precis efter olyckan inträffat. Vittnet berättar att en bilist och en cyklist stannat för att hjälpa den skadade personen, innan ambulans och polis var på plats.

– Man såg hur han hade flugit in i rutan på taxin, framrutan och backspegeln var krossad, säger vittnet.

Två ambulanser ska ha varit på plats och den skadade mannen har förts till sjukhus. Skadorna var då enligt polisen allvarliga men inte livshotande.

– Mellan två och fyra personer är inblandade på ett eller annat sätt enligt inringaren, säger Nina Jianowicz, teamledare på SOS Alarm.

Enligt polisen är det mannen på scootern som är i 30-årsåldern som är vållande till olyckan.

– Mannen på elsparkcykeln har kört på en taxibil, säger Ann-Christin Löfstrand, vakthavande befäl vid polisen i region Väst.

Under onsdagsmorgonen meddelade Sahlgrenskas pressjour att mannens skador för tillfället klassades som lindrigare.

Transportstyrelsen: ”Beklagligt”

Mikael Andersson är presschef på Transportstyrelsen.

– Att det skett en ny olycka är beklagligt. Samtidigt är det inte förvånande. Användningen av den här typen av fordon har exploderat. Precis som gäller för alla fordon förekommer det tyvärr olyckor.

Mikael Andersson är noga med att förtydliga att han inte vet vad som har orsakat olyckan, men uppmanar sparkcykelåkare överlag att köra försiktigt och följa trafikregler.

– Vi kan se ett problem att användare inte följer de trafikregler som finns. För att definieras som en cykel gäller 20 km/h, och då gäller cykelregler. Man får inte köra mot rött, inte vara fler än en person, använda hjälm om man är under 15 år, och så vidare. 

Mikael Andersson säger vidare att man från Transportstyrelsens sida inte förespråkar ett förbud, utan pekar på de positiva aspekterna – som de miljömässiga.

Omdebatterat fordon

Elsparkcyklarna har snabbt blivit populära i många städer i världen – och sedan i höstas har flera företag etablerat sig i Göteborg.

I takt med att elscootrarna har ökat i popularitet har också debatten blossat upp om att de nya fordonen utgör en fara i trafiken.

I slutet på maj dog en 27-årig man som blev påkörd på en elsparkcykel i Helsingborg. Det är hittills det enda dödsfallet som har involverat en elscooter i Sverige.

Innan dess skadades en man i 50-års åldern i en singelolycka på elscooter, även det i Helsingborg. Det skedde i januari i år.Och i början på juni skedde ytterligare en olycka i Helsingborg när en 87-årig kvinna fick föras med ambulans till sjukhus efter att ha blivit påkörd av en person på elsparkcykel, enligt SVT Helsingborg.

Instagramprofilen Lucas Simonsson, 27, fick också föras till sjukhus efter en olyckan på elscooter i juni. ”Hade jag haft otur kanske jag inte hade levt idag”, skrev han då på Instagram.

Kritik från flera håll

Kritiken mot elsparkarna har kommit från olika håll. 

Tidigare i vår sa exempelvis Synskadades riksförbund att scootrarna är livsfarliga för synskadade. 

Men efter dödsfallet i maj blev tonen hårdare, bland annat gick Transportstyrelsen ut och sa att de inte borde vara i trafiken.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken, sa Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre enligt TT.

Tre nyheter att hålla koll på i dag.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!