Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En röst mot EMU

GÖTEBORG. I morgon gör Grith Fjeldmose sitt sista framträdande som fast anställd sopran på Göteborgsoperan.
Och redan nästa vecka ska hon ut och propagera mot EMU.
- Det finns så mycket annat att ägna sig åt än opera. Politik till exempel, förklarar operadrottningen.

FAKTA

Grith Fjeldmose
Ålder: Fyller 50 nu på söndag.
Familj: Maken och tillika sångaren Gösta Zachrisson och sonen Max Fredrik, 15 år.
Bor: Villa på Hisingen.
Aktuell: Med sin sista föreställning som anställd på Göteborgsoperan i morgon kväll då hon sjunger i deras sommarkonsert i Trollhättan.
Bakgrund: Ursprungligen från Danmark, gick scenskolan i Göteborg och började som solist på Stora Teatern 1981.
Bland rollerna märks Adina i "Kärleksdrycken", Adele i "Läderlappen", Madame Butterfly, Susanna i "Figaros bröllop".
Hon har också gästspelat i Köpenhamn i roller som Roxanne i "Cyrano" och som "den svenska sångerskan" (Jenny Lind) i "H C Andersen", en roll som skrevs direkt för henne.
Drömmer om: Att simma med delfiner vore häftigt, men närmare bestämt kanske att göra nytta i politiken.

Fackligt aktiv har hon alltid varit och Grith arbetar redan idag som representant för vänsterpartiet i stadsdelsnämnden i Backa och är ersättare i utbildningsnämnden. Danska Grith Fjeldmose gick scenskolan i Göteborg i slutet av sjuttiotalet och var egentligen mer intresserad av "Tältprojektet" eller den radikala Stadsteatern än opera. - Jag visste inte heller om rösten skulle bära. Debuterade i Glada Änkan 1981 debuterade hon på Stora Teatern som Valencienne i "Glada Änkan" och blev Storan och sedan Göteborgsoperan trogen i 22 år. Fast hon har behållit hjärtat till vänster och sin radikala syn på det här med kultur. - På den tiden var jag skeptisk till ett nytt operahus eftersom det i grunden inte handlade om ett kulturellt behov. Men visst uppskattar hon själva huset. Lever inte upp till målen - Självklart. Göteborgsoperan har bidragit till att höja kvalitén och utbudet av opera något enormt på senare år. Som att musikerna i dag har en helt annan status. Och det mesta runtomkring föreställningarna fungerar bättre och på ett helt annat sätt i dag. Ändå är Grith kritisk till mycket av det som händer innanför husets väggar. - Som fackligt aktiv blir ett av mina sista uppdrag att förhandla om de få fasta sångartjänster vi har kvar. Och jag är självklart skeptisk till att huset satsar på säkra kassasuccéer i stället för att utveckla scenkonsten. I de övergripande kulturpolitiska målen heter det bland annat att kulturen ska "motverka kommersialismens negativa verkningar". Grith Fjeldmose byter musiken mot politiken. - Det kan man rakt inte säga att operan lever upp till i dag. Ibland undrar jag om man inte lika gärna skulle kunna lägga verksamheten direkt under näringsdepartementet. Men självklart har hon också många roliga minnen. - Visst. Att få göra fantastiska roller som Madame Butterfly eller Susanna i Figaros bröllop är underbart. Ändå ska det bli skönt att inte ständigt behöva vårda min röst, alltid vara tvungen att undvika förkylda barn till exempel. Skönt att bli särbo I höst kommer Grith att gästspela som sopransolist i dansföreställningen "Impressionism". - Det ska bli skönt att bli särbo med Göteborgsoperan. Och även om de säger att de kommer att sakna mig, tror jag nog att somliga kan tycka det blir skönt att bli av med den här bråkstaken, säger Grith som vare sig röstmässigt eller på något annat sätt är mogen för ett traditionellt pensionärsliv.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!