Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En härlig nostalgitrip med Volvoklassikern

GÖTEBORG. En nostalgitripp i en bil av dåtida modell är sista skriket.

I Göteborg är bilens namn Volvo, modellen heter PV och premiärturen körs första lördagen i september.

GT har testkört nostalgislingan. Hoppa in och häng med - om du vågar!

Safarit

Det här är safaribilen

Märke: Volvo.

Modell: PV 544 (och en PV 444).

Årsmodeller: 1961-1965 (och 1957).

Växlar: Fyra.

Toppfart: Cirka 120.

Bensinförbrukning: Cirka 1 liter/mil (i stadstrafik).

Extrautrustning: Rullbälte (i baksätet) och välmatat fotoalbum med bilder från förr, knäppta på platser som passeras nu.

En tripp i göteborg

Namn: Time Travel Sightseeing Göteborg.

Förebilder: Berlin (Trabant), Paris (Citroën 2CV), London (Mini Cooper "Hundkoja").

Tid: 90 minuter.

Pris: 250-375 kr/person (beroende på antal). Du kan köra eller åka med. I priset ingår färdledare och försäkring.

Självrisk: 2 000 kr.

Safaridagar: Lördagar och söndagar, 3-4 turer per dag.

Kreatören

Namn: Jerker Dellblad.

Ålder: 55.

Yrke: Hotelldirektör (Novotel vid Klippan i Göteborg).

Intressen: Gillar gamla bilar, framför allt att köra dem.

DET BLIR ALLT MER POPPIS MED NOSTALIGITUR MED BIL I STORSTÄDERNA

Det var under ett besök i Berlin som Jerker Dellblad såg skyltarna som frestade med "Trabantsafari". En nostalgitur med Checkpoint Charlie som utgångspunkt. Han gillade idén och testade konceptet, att ratta ett exemplar av den östtyska kultbilen.

Under trippen i den historiska miljön fick han den idé som nu förverkligas:

"Det slog mig att det här skulle man kunna göra i Göteborg."

Efter återkomsten till Göteborg startades förberedelserna. Jakten på bilar av PV-modell kröntes med framgång i Södertälje, Eskilstuna, Orsa och Laxå. Fordonen inhandlades och gjordes körklara. Ett fotoalbum färdigställdes och datum för första turen spikades. Premiär första lördagen i september.

"Vi får se hur det går", funderar kreatören själv.

Det ser ljust ut. Bokningar är redan gjorda.

Vi åker i karavan från Klippan, där de fyra bilarna står startklara.

Äldst i gänget är en PV 444 av 1957 års modell. Med delad framruta.

GT tilldelas en PV 544 av 1964 års modell och plats tre i karavanen.

Turen är guidad, vilket innebär att färdledare ingår. Under smygpremiären är hans namn Jerker Dellblad. Han är hotelldirektör, idékläckare och placerad till höger om föraren i tätfordonet (med delad framruta).

Jerker Dellblad är mannen som kläckte idén. Foto: Foto: Anna Svanberg Vi rullar bort från Klippan, över Älvsborgsbron och ut mot Volvoland. Via högtalare, som placerats ut i alla bilarna, informeras vi fortlöpande av vår ciceron om vad vi ser och passerar. Det blir en del siffror.

Körkänslan måste upplevas

För en göteborgare är det inte så mycket nytt. Men att ratta en PV av 1964 års modell är nytt. Åtminstone för en redaktör, som inte varit med om nåt liknande sen 1975 när han vinkade farväl till sin egen ägandes PV. Av 1965 års modell.

Körkänslan kan inte beskrivas, den måste upplevas. Tänk bara på att hålla ordentligt avstånd till framförvarande, eftersom fordon från fordom behöver betänketid innan de erinrar sig att nedtryckt bromspedal betyder att föraren önskar få farten sänkt. Om det kniper kan du trycka till lite mera resolut, men dubbelkonsekvensen blir då att farten sänks och bilen börjar svänga vänster. Kan vara bra att känna till.

De elektriska fönsterhissarna är inte uppfunna ännu. Vindrutetorkarna manövreras med en knapp på instrumentpanelen. Urtag för mobilladdare sak- nas. Och när du ska lägga in femman så går du bet, för den finns inte.

Spårvagnarna anfaller

Vi skruvar oss upp mot Rambergs topp, beundrar utsikten, bromsar oss nedåt och tar sikte mot Göta älvbron. I Nordstan blir det kritiskt läge, när spårvagnar anfaller från alla håll samtidigt som leende fotgängare stannar upp för att beundra, vinka och undra. Vad är det frågan om?

Alla ni som undrade kan sluta undra nu. Det är så här det kommer att se ut i Göteborg framöver. Lördagar och söndagar ska karavanen med de fyra bilarna rulla.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!