Elina Sjögren klämdes fast i tågdörrarna. Foto: PRIVATElina Sjögren klämdes fast i tågdörrarna. Foto: PRIVAT
Elina Sjögren klämdes fast i tågdörrarna. Foto: PRIVAT
Det var när Elina skulle kliva av Öresundståget i Falkenberg som olyckan inträffade. Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: CHRISTER WAHLGRENDet var när Elina skulle kliva av Öresundståget i Falkenberg som olyckan inträffade. Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: CHRISTER WAHLGREN
Det var när Elina skulle kliva av Öresundståget i Falkenberg som olyckan inträffade. Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: CHRISTER WAHLGREN
Hallandstrafiken beklagar det inträffade. Foto: CSABA BENE PERLENBERGHallandstrafiken beklagar det inträffade. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Hallandstrafiken beklagar det inträffade. Foto: CSABA BENE PERLENBERG

Elina klämdes fast mellan tågdörrarna: "Fick panik"

Publicerad

När Elina Sjögren klev av tåget på stationen i Falkenberg stängdes dörrarna – och hon naglades fast.

– Jag fick panik. Jag tänkte "bara inte tåget börjar rulla nu". Och vad hade hänt om det varit ett litet barn eller någon äldre sjuk person som klämts i stället för jag? frågar hon sig.

Händelsen inträffade klockan 19.55 förra fredagen. Elina Sjögren berättar:

– Jag bor i Växjö, men kommer från Falkenberg och skulle hem och hälsa på. Jag hade bytt tåg i Halmstad och detta var försenat. 

När hon ska gå av tåget är det många andra som går av före henne genom dörren, uppger Elina. Innan hon kommit av blåser tågvärden i visselpipan vilket är en signal för att det är dags för tåget att avgå. 

– Jag hinner inte av innan dörrarna stängs. Dörrarna fastnar mot mina ben och armar. Jag har packning i båda händerna och får panik. Jag skriker på hjälp, berättar Elina.

En räddande ängel

En kvinna, som vad Elina förstått är en fyrbarnsmamma, kommer till undsättning.

– Hon lyckas få upp dörrarna och jag kommer ut. Jag fick inga skador mer än att det gjorde ont i både armar och ben.

– Men jag var så skakad att jag knappt kunde tacka kvinnan, som jag minns det. Därför vill jag gärna ha kontakt med den här kvinnan, säger Elina som tidigare gett sin historia på sitt Facebookkonto.

Hon är så här långt besviken på Hallandstrafiken som ansvarar för tåget i fråga.

– Jag mejlade dem på söndagen den 5 november och fick svar redan på måndagen att de skulle kolla vad som hänt. Men i fredags fick jag ett nytt mejl och då blev jag väldigt besviken, säger Elina.

Innehållet var att man hade kontaktat berörd tågvärd. Denne sa att det var helt folktomt på perrongen när han gav signalen att dörrarna skulle stängas och tåget kunde köra i väg.

Väcker många frågor

– Det stämmer självklart inte. Det fanns många på perrongen, annars hade jag ju inte fått hjälp, säger Elina som vill ha svar på ett antal frågor från Hallandstrafiken.

– Jag är besviken på bemötandet, att bli misstrodd, för det första.

– Sen undrar jag ju varför dörrarna inte gick upp när jag stod i vägen. Ska de inte göra det? Vad hade hänt om det varit ett litet barn eller någon äldre sjuk person som klämts i stället för jag? Hade tåget kunnat köra i väg med mig fastklämd?

Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken AB.Foto: / Stina Olsson(Pressbild

Andreas Almqvist, vd, på Hallandstrafiken:

– Det här är ytterst ovanligt. Vi har ingen sådan här händelse rapporterad tidigare. Men jag misstror inte Elina och kan bara beklaga det inträffade.

"Kan inte starta"

– Dörrarna har en gummilist så att inga allvarliga klämskador ska kunna inträffa. Om något eller någon fastnar stannar dörrarna i det läget. Efter några sekunder går de upp lite grann, efter ytterligare några sekunder öppnar de sig mer. Man kan dra upp dörrarna manuellt i det här läget och tåget kan inte starta.

– Men jag förstår att de här sekunderna känns som en ocean av tid och att det var en synnerligen obehaglig händelse, säger Almqvist.

Under söndagen hade Elina planerat ta tåget tillbaka till Växjö, men det fick bli en resa med bil i stället.

– Jag har en snäll pojkvän som hämtar mig. Jag väntar ett tag med att åka tåg. 

Relaterade ämnen
Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER