Elias Yousef var nära att svälja en stor metallbit när han åt hamburgare på Burger King. Foto: PrivatElias Yousef var nära att svälja en stor metallbit när han åt hamburgare på Burger King. Foto: Privat
Elias Yousef var nära att svälja en stor metallbit när han åt hamburgare på Burger King. Foto: Privat
När Elias Yousef åt av hamburgaren kände han något stort och hårt i munnen – det var en metallbit som hamnat i maten. Foto: PrivatNär Elias Yousef åt av hamburgaren kände han något stort och hårt i munnen – det var en metallbit som hamnat i maten. Foto: Privat
När Elias Yousef åt av hamburgaren kände han något stort och hårt i munnen – det var en metallbit som hamnat i maten. Foto: Privat
Foto: MICHAEL CONROY / AP TT / NTB SCANPIXFoto: MICHAEL CONROY / AP TT / NTB SCANPIX
 Foto: MICHAEL CONROY / AP TT / NTB SCANPIX

Elias ilska mot Burger King: "Blev riktigt arg"

Publicerad

Elias Yousef, 48, mumsade som bäst på hamburgaren han beställt på Burger King.

Plötsligt kände han något hårt i munnen.

– Jag blev riktigt arg när jag tänkte på vilka konsekvenserna kunde blivit om jag svalt den, säger han.

Det var i onsdags eftermiddag som Elias Yousef gick in på Burger King i Sisjön i Göteborg för att äta tillsammans med en vän.

– Jag åt nästan hälften av hamburgaren när jag kände något hårt i munnen när jag tuggade. Det var helt klart något som inte skulle vara där, berättar han.

Först trodde han att det var ett ben som kommit med köttet.

 

LÄS OCKSÅ: Bandidos-män fastnade i polisens Burger King-fälla 

 

Stor metallbit i hamburgaren

– Men det var det inte, utan en stor metallbit, säger Elias Yousef.

Elias Yousef säger att han kommer att tugga försiktigt framöver. "Man förväntar sig ju inte att det ska finnas en stor metallbit i maten" konstaterar han.Foto: Privat

När han berättade vad som hänt och visade metallbiten för personalen bad de om ursäkt och erbjöd honom ny mat.

– Men jag ville inte äta mer utan bara gå därifrån. Jag kände mig sur och arg och tänkte på vilka konsekvenserna kunde blivit om jag svalt föremålet. Man förväntar sig ju inte att det ska finnas en stor metallbit i maten, säger han.

 

Ladda enkelt ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android här. 

 

"Tugga försiktigt framöver"

Istället erbjöds Elias Yousef att lämna sin adress för att få presentkort skickat till sig.

– Jag vet inte hur jag ska göra, om jag vill äta där igen, men hungern har kanske ingen lag. Men jag kommer nog att tugga och försiktigt framöver, inte bara när jag äter hamburgare, säger han.

Lina Nilsson är marknadschef på Burger King i Sverige och skriver i ett mejl att företaget beklagar det inträffade.

 

LÄS OCKSÅ: Adrian, 13, nära att dö av cheeseburgare  

 

"Vi beklagar innerligt det som inträffat och ser mycket allvarligt på detta och undersöker det enskilda fallet närmare. För att kunna garantera matsäkerhet och kvalitet i våra restauranger har vi strikta regler och policys i våra restaurangkök men med anledning av detta kommer vi se över våra rutiner ytterligare. Vi är väldigt tacksamma för att gästen uppmärksammade personalen i restaurangen direkt på plats samt att ingen kom till fysisk skada."

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER