Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ekeroth får rätt mot Göteborgs-Posten

Sverigedemokraten Kent Ekeroth på väg in i Göteborgs tingsrätt i februari. Foto: Anna Svanberg
Sverigedemokraternas Kent Ekeroth filmade vad som hände under den så kallade järnrörsskandalen, tillsammans med sina partikollegor Christian Westling och Erik Almqvist.
Här beväpnar sig Erik Almqvist med järnrör på Kungsgatan i Stockholm en sommarnatt 2010. Han filmas av Sverigedemokraternas Kent Ekeroth, också han med ett järnrör. Filmen publicerads av Expressen i november 2012.
På filmen ses Sverigedemokraternas Erik Almqvist argumentera upphetsat med komikern Soran Ismail, som dock håller sig lugn och inte låter sig provoceras.
Erik Almqvist lämnade sina uppdrag i Sverigedemokraterna efter skandalen.
Kent Ekeroth (SD) lämnade i februari 2014 in en stämningsansökan mot Göteborgs-Posten och vill ha 20 800 kronor för att tidningen publicerade bilder från den så kallade "järnrörsfilmen".

Göteborgs-Posten gjorde fel som publicerade bilder från SD-politikern Kent Ekeroths film från den så kallade järnrörsskandalen utan att betala ersättning, enligt tingsrätten.

Framöver kan fler tidningar vänta sig att bli stämda, enligt Ekeroths ombud.

Järnrörsskandalen

Den så kallade järnrörsskandalen briserade i november 2012.

Då avslöjade Expressen att tre ledande SD-politiker, förutom Ekeroth även Erik Almqvist och Christian Westling, under en blöt utekväll förolämpade flera personer, bland dem komikern Soran Ismail, med rasistiska och sexistiska glåpord.

De grova kommentarerna spelades in i en film som Ekeroth tog med sin mobiltelefon. På filmen ses Almqvist, då SD:s ekonomisk-politiska talesman, beväpna sig med ett järnrör. Det hela slutade med att Almqvist lämnade både sin riksdagsplats och partiet.

Flera tidningar har publicerat bilder ur filmen och Ekeroth har åberopat sin upphovsrätt och krävt betalning.

Ombudet Staffan Teste har tidigare sagt att man kommer att stämma alla som publicerat bilder ur filmen och inte betalar.

Göteborgs-Posten (GP) döms av Göteborgs tingsrätt att betala 3 100 kronor för publicering av fyra bilder i strid med upphovsrättslagen. Kent Ekeroth hade begärt 20 800 kronor för sex bilder.

– Det är glädjande att tingsrätten anser att upphovsrättsmannens rätt gäller. Men summan låter låg. Förmodligen kommer vi att överklaga, säger Kent Ekeroths juridiska ombud Staffan Teste till TT.

"Bilderna hade ett stort allmänintresse"

GP ansåg att yttrandefriheten skulle ha företräde framför upphovsrätten, med hänsyn till samhällets behov av nyhetsförmedling och kritisk granskning.

– Bilderna hade ett stort allmänintresse och publicerades under väldigt speciella omständigheter, säger Anders Goliger, redaktionschef på GP.

Han är ändå nöjd med att rätten bland annat underkänner Ekeroths krav på skadestånd.

– För att vara en förlust kan vi ändå tycka att den är rimlig.

Inget beslut om överklagande

GP har inte beslutat om domen ska överklagas.

I en tidigare dom har Kent Ekeroth fått rätt mot Dagens Media för en liknande publicering. Sydsvenskan har betalat standardersättningen 3 000 kronor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!