Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter skogsbränderna: Tågvagnar tas ur trafik

Green cargo tar vagnar ur trafik efter svåra bränderna. Foto: Pressbild

Efter de omfattande skogsbränderna i Värmland tar tågbolaget Green Cargo nu vissa vagnar ur trafik.

Bland annat den senaste branden utefter en banvall söder om Filipstad uppstod i samband med att bolagets tåg passerade sträckan.

– Vi har varit delaktiga i det här händelseförloppet, säger Håkan Sjöström, säkerhetschef på Green Cargo till P4 Värmland.

Efter omfattande skogsbränder i Värmland i slutet av maj anmälde räddningstjänsten tågbolaget Green cargo då brandorsaken uppgavs vara gnistbildning från ett godståg. Räddningstjänsten uppgav att man ville ha prövat om det begåtts ett oaktsamhetsbrott.

På måndagen uppstod återigen ett flertal bränder, nu utefter en banvall söder om Filipstad i Värmland. Bland annat brann det längs en åttakilometer lång sträcka mellan Asphyttan och Nykroppa. Bränderna sattes i samband med ett passerande tåg.

– Stämmer det att det återigen är ett tåg som orsakat detta så är det inget annat än en stor jäkla skandal. Uppenbarligen har det inte skett några förändringar alls i och med att det nu startat en ny brand längs järnvägen, sa Björn Johansson, räddningschef i beredskap i Karlstadsregionen till NWT på måndagen.

Björn Johansson vid räddningstjänsten i Karlstad var förbannad. Foto: RÄDDNINGSTJÄNSTEN KARLSTADSREGIONEN

Tar vagnarna ur trafik

Nu går Green cargo ut med att man tar den aktuella vagntypen ur trafik.

– Vi har varit delaktiga i det här händelseförloppet. Att tåg orsakar gnistbildning är inte konstigt i sig, men nu har vi en extrem situation där detta har fått fruktansvärda konsekvenser utmed järnvägslinjerna i Värmland, säger Håkan Sjöström, säkerhetschef på Green Cargo, till P4 Värmland.

Han konstaterar att han förstår kritiken från räddningstjänsten.

Det har varit flera bränder i Värmland den senaste tiden. Foto: Läsarbild

”Vågar inte köra vidare”

–  Det är lätt att förstå frustrationen från befolkning och räddningstjänsten. Det är samma tåg som går på samma tidtabell som återigen orsakar detta. Vi ser att det är väldigt tunga tåg och svåra att hantera bromsmässigt. Det är en vagntyp som är extra svår att hantera där bromsblocken kan ligga kvar och orsaka gnistor. Nu tar vi vagntypen ur trafik på den här sträckan. Vi vågar inte köra vidare med dem, säger Håkan Sjöström till P4 Värmland.

Sohana Josefsson, kommunikationsdirektör vid Green cargo förklarar att beslutet att dra in vagnarna är en försiktighetsåtgärd.

– Bromssystemet som använts är godkänt i Sverige och EU sedan 15 år tillbaka. Och när vi tittar på skadestatistiken tio år tillbaka i tiden ser vi ingen överrepresentation på bromsfel. Men vi har tagit ut vagnarna som en omedelbar åtgärd och satt in en annan vagnstyp som har ett annat handhavande som minskar gnistbildningen, säger hon.

Sohana Josefsson säger också att företaget anser att det är viktigt att Trafikverket håller banvallarna rena från gräs och sly som kan antändas.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!