Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter reklamen – nu rasar de mot hovet

Alex Bergström (S), vice ordförande i Västtrafiks styrelse, menar att hovets agerande kring Västtrafiks kampanj strider mot yttrandefriheten.
Foto: VG-REGIONEN
Att skriva "se var kungen var otrogen" är förtal enligt hovets juridiska ombud. Därför har man föreslagit att Västtrafik ska ta bort reklamkampanjen.
Foto: PRIVAT
Alex Bergström menar att den nuvarande kungen, Carl XVI Gustaf Bernadotte, har ett dåligt rykte. Därför väljer hovet att agera mot Västtrafik.
Foto: Sven Lindwall

Att skriva "se var kungen var otrogen" i en reklamkampanj är förtal enligt hovet.

Nu ska hovets juridiska ombud granska Västtrafiks reklamskyltar.

Men det strider mot yttrandefriheten, enligt vice ordförande i Västtrafiks styrelse.

– Det är inte Västtrafiks fel att om vår nuvarande kung har ett dåligt rykte, säger Alex Bergström (S).

GT skrev under onsdagen om Västtrafiks kampanj där man marknadsför sin sightseeing-app genom att skriva "se var kungen av otrogen på reklamaffischer.

Att det handlar om Oscar II och inte den nuvarande kungen fick hovet att ilskna till. Man har kopplat in juridiska rådgivare som har kommit fram till att Västtrafik har brutit mot lagen.

– Det handlar om både förtal och brott mot lagen om namn och bild i reklam, sa hovets informationschef Margareta Thorgren till GT.

"Kränkning mot yttrandefriheten"

Därför har man föreslagit för Västtrafik att ta bort kampanjen omgående eftersom man anser att den är olämplig.

Det har fått Alex Bergström (S), vice ordförande i Västtrafiks styrelse, att ilskna till. Han tycker att det är allvarligt att Hovet har kopplat in jurister i frågan.

– Deras agerande är en kränkning mot yttrandefriheten. Det är mycket felaktigt att hota med att blanda in jurister. Hovets uppgift är inte att granska allt som skrivs om dem, säger Alex Bergström.

Han menar att Hovet inte hade kunnat agera på samma sätt om det hade varit ett konstverk.

– Det här handlar om en kung som levde för 100 år sedan. Det är inte Västtrafiks fel att om vår nuvarande kung har ett dåligt rykte. Bara för att man är kung kan man inte stå över yttrandefriheten, säger Alex Bergström, vice ordförande i Västtrafiks styrelse.

"Fult agerat av hovet"

Hur ser du på kritiken att det inte framgår vilken kung det handlar om?

– Det är mycket reklam som är subtil. Den ska få oss att fundera och tänka. Det här handlar om en sightseeing och då är det relevant med en historieberättelse.

Men är det inte förtal att påstå att någon har varit otrogen?

– Det handlar om en kung. Det finns massor av myter kring dessa, allt från Jean Baptist Bernadotte till Gustav Vasa.

Kommer kampanjen att plockas bort?

– Jag tycker inte att vi ska ta bort skylten, men det är upp till marknadsavdelningen och inte en styrelsefråga. Men jag tycker att det är fult agerat av hovet.

Men hovet anser inte att man har gjort något fel som har kopplat in jurister i frågan.

– Hovet har juridiska rådgivare i de här frågorna. Vi har inte uppmanat Västtrafik till någonting utan vi har pratat med företaget som får agera, säger Margareta Thorgren, informationschef för Hovet.

– Faktum är att det är många människor som har reagerat.