Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter påskhelgen – viss oro inför turistsäsongen

Professorn om hur coronaviruset slår mot din kropp: ”Andnöd”
Maria Andersson, utvecklingsledare på länsstyrelsen i Västra Götaland.
Foto: Länsstyrelsen / Länsstyrelsen

Turistmagneter längs kusten var länsstyrelsens huvudfokus under påsken, och kommer att vara det även framgent.

– Många företagare ser med en viss oro på den kommande turistsäsongen, säger Maria Andersson, utvecklingsledare på länsstyrelsen i Västra Götaland. 

Med syfte att minska smittspridningen, har länsstyrelsen i uppdrag att kontrollera att verksamhetsutövare förstår och följer den tillfälliga covid-19-lagen.

Under veckorna som ledde upp till påsken har länsstyrelsen i Västra Götaland fokuserat på kända turistmagneter i kommuner och samhällen längs Bohuskusten och södra skärgården, samt trakten kring Hornborgarsjön utanför Falköping.

Bohuskusten och andra turistmagneter är i fokus för länsstyrelsens tillsynskontroller.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

”En viss oro”

– Vi har försökt förbereda verksamheterna genom att göra kontroller i förebyggande syfte – innan det större besökstrycket är ett faktum, säger Maria Andersson, utvecklingsledare på länsstyrelsen i Västra Götaland. 

– Under själva påsken har vi sedan haft personer på plats som har kunnat läsa e-post och svara på eventuella frågor. Men något akut ärende har det inte varit under helgen, fortsätter hon.

Även fortsättningsvis kommer länsstyrelsen att inrikta tillsynen mot verksamheter i kända turistområden. 

– Vår upplevelse är att man vill göra rätt och att vi får ett positivt bemötande när vi kommer ut. Många företagare ser med en viss oro på den kommande turistsäsongen, säger Maria Andersson.

Hundratals brister

Hittills har länsstyrelsen i Västra Götaland gjort drygt tusen tillsynsinsatser, och i omkring hälften av dem har man hittat brister. 

– Men när vi har påpekat bristerna för verksamheterna har de åtgärdat dem omgående. De gör ett gott arbete med att efterleva lagen, säger Andersson.

Hur besökarna och kunderna beter sig är dock en annan fråga, och ingenting som någon kan ställas till svars för.

– Om allmänheten brister i efterlevnaden av rekommendationerna så faller det inte tillbaka på verksamhetsutövaren. Men om verksamheterna inte sköter sina åtaganden, då kommer vi att ställa krav, säger Maria Andersson. 


Du kan vara skyddad mot corona – utan antikroppar