Efter förseningarna – Brigitte Cardemyr, 58, slutar åka tåg. Foto: PrivatEfter förseningarna – Brigitte Cardemyr, 58, slutar åka tåg. Foto: Privat
Efter förseningarna – Brigitte Cardemyr, 58, slutar åka tåg. Foto: Privat
Ett spårfel i Grästorp ställde till det i rejält i tågtrafiken på söndagen. Foto: STEFAN NILSSONEtt spårfel i Grästorp ställde till det i rejält i tågtrafiken på söndagen. Foto: STEFAN NILSSON
Ett spårfel i Grästorp ställde till det i rejält i tågtrafiken på söndagen. Foto: STEFAN NILSSON

Efter förseningarna – Brigitte slutar åka tåg

Publicerad

Ett spårfel ställde till det i rejält i tågtrafiken även på söndagen, med inställda och försenade tåg som följd.

Och efter sin första tågresa på tio år, är Brigitte Cardemyr, 58, starkt kritisk mot SJ.

– Aldrig mer, slår hon fast.

När Brigitte Cardemyr i helgen skulle besöka en väninna i Köping, bestämde hon sig för att ta tåget – något hon inte gjort på ett drygt decennium. 

– Jag bor i Vargön, och fram till Herrljunga gick det bra. Där bytte jag tåg, berättar Brigitte.

Resten av resan gick inte lika smidigt.

– Först blev vi stående efter ett signalfel, och när vi väl började rulla igen så slutade elen i vagnarna att fungera.

Men Brigitte tog sig av på stationen i Köping, om än 45 minuter försenad.

När det sedan var dags att resa tillbaka till Vargön i Vänersborg på söndagen, fortsatte tågproblemen.

LÄS MER: 330 personer fast på tåg i värmen – i timmar 

Ingen information

Men det var Brigitte till en början helt omedveten om.

– De ropade inte ut någon information alls på tåget, men när jag klev av på perrongen i Herrljunga stod det personal där och informerade om att mitt anslutande tåg var inställt, säger Brigitte.

Orsaken var ett spårfel i Grästorp, som ställde till det i rejält i tågtrafiken på söndagen. 

Vissa fjärrtåg på sträckan Stockholm-Göteborg ersattes med buss eller tvingades köra en annan väg. Detsamma gällde för Västtåg på sträckan Uddevalla-Herrljunga-Varberg. Det skriver GP.

Men den ersättningsbuss som Brigitte hade behövt ta, avgick enligt henne fem minuter innan hon hann fram till Herrljunga.

– Mycket har man hört om SJ, men det här är helt värdelöst, säger Brigitte.

Ann-Katrin Backlund är pressjour på SJ:

– Det låter som att det har missats någonstans i kommunikationen, och jag kan verkligen beklaga det.

– Jag känner ju inte till det här enskilda fallet, men jag tycker absolut att hon ska höra av sig till oss via vår hemsida eller kundtjänst för anspråk på ersättning så hanterar vi det. Självklart borde hon ha fått information, säger Ann-Katrin Backlund.

”Aldrig mer”

Enligt Brigitte Cardemyr ska SJ:s trafikvärdar ha föreslagit taxi från Herrljunga till Vargön – en resa som Brigitte själv skulle få betala och sedan kräva ersättning för.

– Det skulle kosta mig 1 200 kronor, och det kan jag inte lägga ut just nu. Och vem vet när man får tillbaka de pengarna.

En omtänksam släkting kom dock till Brigittes undsättning.

– Min svärson satte i bilen och körde ner till Herrljunga. Vi tog med oss en tjej härifrån som också missade bussen och som var alldeles olycklig, säger Brigitte.

Senast Brigitte åkte tåg var för tio år sedan, och nu blir det ingen mer gång.

– Nej. Inga fler tåg för mig. Aldrig mer, säger hon.

Relaterade ämnen
Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER