Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ebba, 6, drabbades av McDonald's matslarv

André Havas förhindrade i sista stund att hans allergiska 6-åring fick i sig en cheeseburgare på McDonald's.Foto: Privat Bild
Efter GT:s publicering har många hört av sig, och velat berätta om sina upplevelser och historier.Foto: Eugene Hoshiko / AP
Adrian Nyström, 13, var nära att mista livet på McDonald's.Foto: Privat
Det var på McDonalds i Skara som Adrian åt med sina kompisar. Foto: Google Street view

Hon beställde en hamburgare, på förpackningen stod det att det var en hamburgare – men det fanns ost mellan bröden.

McDonald's slarv hade kunnat kosta 6-åriga Ebba livet.

– Hade jag inte varit där hade det varit tack och godnatt, säger pappa André Havas.

Efter GT:s publicering om Adrian Nyström, 13, har många hört av sig, och velat berätta om sina upplevelser och historier om hamburgerjättens slarv.

För en tid sedan besökte 6-åriga Ebba en McDonald's-restaurang tillsammans med sin pappa, André Havas, 41. De beställde in ett Happy Meal med en vanlig hamburgare i. Något annat kan Ebba inte äta eftersom hon, precis som Adrian Nyström, är mjölkproteinallergiker.

Men om inte pappa André hade varit på sin vakt, hade måltiden på McDonald's mycket väl kunnat ha blivit Ebbas sista.

– På emballaget runt burgaren stod det att det var en vanlig hamburgare, men när jag öppnade det och lyfte på locket upptäckte jag att det låg ost på den. Hade jag inte varit där hade det varit tack och godnatt, säger André.

Kunde ha dött

– Vi dubbelkollar alltid Ebbas mat. Det går på rutin, men om hon hade varit där med någon kompis så hade hon ju säkert ätit av hamburgaren. Vår dotter är extremt känslig mot mjölkprotein och då dör man om man inte får hjälp inom en rimlig tid.

Och André och hans dotter är inte de enda som drabbats att matslarv på McDonald's.

En läsare berättar att hon själv råkat ut för det flera gånget. I ett mejl till GT-redaktionen berättar hon att det var "riktigt läskigt, kan sluta med att någon förlorar livet till följd."

 

LÄS MER: McDonald's svar efter allvarliga misstaget

 

På en McDonald's-restaurang i Mellansverige uppger en annan läsare – en man som är kraftigt allergisk mot morötter – att han beställde vad som skulle vara en garanterat morotsfri sallad. Något som senare inte visade sig stämma.

"Måste agera"

Alexandra Hempel Svenonius är presschef på McDonald's Sverige, och hon blir bekymrad när hon hör om det matslarv som GT:s läsare vittnar om:

– Jag känner inte till de enskilda fallen som ni berättar om, men jag vill väldigt gärna komma i kontakt med alla som har råkat ut för något liknande. Det ska inte få hända. Det är helt oacceptabelt.

Vad tänker du om att det ändå händer? Adrian verkar ju inte vara ensam om att ha råkat illa ut på era restauranger.

– Vi serverar omkring 400 000 gäster varje dag. Misstag kan ske, men utifrån det som har hänt måste vi agera. Matsäkerhet är oerhört viktigt för oss och vi har tydliga rutiner för hur vi hanterar allergener. Vi har nyligen påbörjat ett arbete för att se över våra utbildningar och undersöka om vi kan fördjupa kunskapen om allergener hos vår personal.