Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Duon som kan fixa tusentals nya jobb

REN ENERGI. Om Joachim Hjerpes och Lars Jacobssons planer går som de ska kommer tillverkning av solkraftanläggningar i mycket stor skala att startas i Västsverige - något som kan innebära tusentals nya jobb i regionen.
Gas värms upp av solen - och skapar energi
Gasen som värms upp i ena änden av cylindern expanderar och pressas kolven uppåt. Gasen strömmar över till den kallare delen av cylindern där den kyls ned. Den nedkylda gasen krymper, vilket drar kolven nedåt. Och sedan börjar cykeln om igen.
12 METER HÖGA PARABOLER. För att utvinna solenergi placeras stirlingmotorn på en jättelik parabol - tolv meter i diameter -som fångar upp solens strålar. Massor av sådana paraboler placeras sedan tillsammans på soliga platser.

GÖTEBORG. Produktion av miljövänlig, helt "ren" energi till lägre pris än fossila bränslen.

Det är en möjlighet redan i dag, förklarar Joachim Hjerpe, tidigare vice vd på Volvo, och entreprenören Lars Jacobsson från Göteborg.

Nu planerar de att starta tillverkning av solkraftanläggningar i mycket stor skala i Västsverige - något som kan innebära tusentals nya jobb i regionen.

- Många går att väntar på att något revolutionerande ska hända som kan rädda miljön. Men tekniken finns redan, säger Joachim Hjerpe till GT.

Stirlingmotorn uppfanns 1816

Är en värmemotor som uppfanns 1816 av en skotsk präst och ingenjör, Robert Stirling.

Motorn fungerar med luft eller gas, som jagas av en kolvliknande fördelare fram och tillbaka mellan en kall och en varm ände. De tryckskillnader som uppstår verkar på en arbetskolv.

Motorn haft svårt att få en plats på marknaden eftersom den är dyr att tillverka. Den används bland annat i ubåtar.

"Stirlingmotorn hamnade i skuggan av förbränningsmotorn i början av 1900-talet då bensin och diesel var billigt och inte ansågs som miljöfarligt", säger Lars Jacobsson, grundare av företaget United Sun Systems. Fakta: Nationalencyklopedin

Djurrättsaktivist

Namn: Lars Jacobsson.

Ålder: 48.

Bor: Järkholmen, Göteborg.

Gör: Är entreprenör och djurrättsaktivist. Ägare till bolaget Dynamic Holding, som omfattar företagen United Sun Systems, Bohus Malmöns Marina, Volontärresor AB och Dynamic Design, ett företag inriktat på marknadsföring och affärsutveckling inom it.

Aktuell: Planerar storskalig produktion i Göteborg av motorer till solenergianläggningar.

Var vice vd på Volvo

Namn: Joachim Hjerpe.

Ålder: 51.

Bor: Lerum.

Gör: Var tidigare vice vd för Volvo Lastvagnar och är nu vd United Sun Systems. Delägare i Fotografiska museet i Stockholm.

Aktuell: Sedan ett år vd för solenergibolaget United Sun Systems som ligger i startgroparna för storskalig produktion av solenergi runtom i världen. Verkar nu för att en stor del av delarna till anläggningarna ska produceras i Västsverige.

Båda är drivna affärsmän från Göteborg med framgångsrika karriärer bakom sig inom Volvo respektive oljeindustrin. Nu är det gemensamma målet att tillverka billig och helt ren energi till människor både i västvärlden och utvecklingsländerna.

Tekniken som ska fixa detta bygger på en uppfinning från 1800-talet, stirlingmotorn, som byggs ihop med en jättelik solparabol, solfångare. Mer om detta senare.

Joachim Hjerpe, tidigare vice vd inom Volvokoncernen, lämnade Volvo för ett år sedan för att bli vd i solenergibolaget United Sun System. Ett företag som grundats av entreprenören Lars Jacobsson som är styrelseordförande.

Bolaget är registrerat i England, men det svenska dotterbolaget United Sun System Sweden AB har kontor på Kungsgatan i Göteborg.

- Jag ville vara med och bygga något riktigt stort och skapa industrihistoria. Det handlar om hur vi skapar energi i framtiden, säger Joachim Hjerpe.

Duons vision är att skapa system som kan producera solenergi till lägsta möjliga kostnad och som är helt ren och inte påverkar miljö och klimat.

Dagen är kommen

- Den dagen man kan leverera energi till ett lägre pris än fossila bränslen, helt utan subventioner, då är det dags för paradigmskifte. Och den dagen har nu kommit. Det är en cool känsla att det går att fixa, säger Joachim Hjerpe som poängterar att det nu är fullt möjligt.

- Tekniken finns redan. Det är något många inte känner till. Men för att genomföra detta i större skala måste det fattas ekonomiska och politiska beslut. Oljeindustrin med flera är tuffa att vinna mot, konstaterar han.

Joachim Hjerpe förklarar att det måste till stora volymer för att det ska bli billigt och kommersiellt gångbart och han konstaterar att "vi måste få med oss industrin". Men det finns ingen tvekan i om det går menar han.

- Det här är ingen romantisk grej om en bättre värld. Det är hard core ekonomiska fakta.

Han förklarar att den totala marknaden för solenergi redan i dag är över 150 miljarder dollar årligen och den växer enormt.

Vill bidra till bättre miljö

Efter många år i oljebranschen ville Lars Jacobsson från Göteborg satsa på en affärsverksamhet som också bidrar till en bättre miljö, förklarar han för GT. Med solkraftföretaget United Sun System är planen att starta tillverkning av motorer till solkraftanläggningar i mycket stor skala, allra helst i Göteborg. Han talar om tusentals nya jobb i Västsverige.

I Joachim Hjerpe hittade Lars Jacobsson rätt person att driva arbetet med företaget framåt, mycket tack vare Hjerpes kontakter och kunskaper om Asien där en av företagets största marknader kommer att finnas.

Joachim Hjerpe, tidigare Volvo Lastvagnars Kina-chef, arbetade 27 år på Volvo varav tolv år med Asien som bas. Genom Volvo har han stor erfarenhet av att starta motorfabriker, bland annat i Indien.

Räddar noshörningar

På kontoret i centrala Göteborg samsas United Sun System med Lars Jacobssons övriga verksamhet inom Dynamic Holding, Volontärresor AB, Dynamic Design och Bohus Malmöns Marina. Här är också basen för ideella organisationen The Perfect World Foundation som bland annat driver ett stort projekt för att rädda den utrotningshotade noshörningen.

På konferensbordet står en liten modell av det som är grunden för den teknik som Hjerpe och Jacobsson hoppas ska ge världen en renare och billigare energi i framtiden. Det är en modell av en 200 år gammal uppfinning - stirlingmotorn.

- En teknik som bland annat finns i Kockums militära utbåtar, berättar Lars Jacobsson.

Han tänder ett värmeljus och låter lågan värma gasen som finns i en liten glasbehållare. Han förklarar engagerat hur tekniken fungerar. Hur gasen expanderar av värmen och sätter en kolv i rörelse. Gasen flyttas till en svalare del av motorn, kyls ner och förs tillbaka till den första behållaren. Allt upprepas och motorn sätter i gång.

För att utvinna solenergi placeras stirlingmotorn på en jättelik parabol - tolv meter i diameter -som fångar upp solens strålar. Värmen från solen fungerar som värmeljusets låga i modellen, och värmer upp gasen i motorn. Genom rörelseenergin från motorn går in i en generator som omvandlar energin till elektricitet.

- Den kan sedan kopplas till vilket nät som helst, säger Joachim Hjerpe.

Lars Jacobsson köpte konkursboet efter ett amerikanskt företag som startade produktion av energi genom solbaserad stirlingteknik vid en jättelik anläggning i öknen utanför Phoenix. Ett stort antal solparaboler ingick i paketet. Lars Jacobsson hade redan tidigare förvärvat stirlingmotorteknologin som Ford Motors och Nasa utvecklade under många år i USA för bilindustrin.

"Center för solenergi"

Nu är företagets ambition att i stor skala producera nya solanläggningar. Tanken är att motorerna ska tillverkas i Västra Götaland och solparabolerna på platser i närheten av marknaderna som finns i länder där solen flödar, exempelvis Asien och Indien.

- Med rätt stöd från regionen vill vi förlägga de centrala delarna av vår produktion här i Västsverige, säger Jacobsson. Vår förhoppning är också att regionen ska bli ett center för solenergi i norra Europa.

- Vi får samtal varje vecka från stora potentiella kunder som har behov av solenergi relativt snabbt, från länder i Afrika, Indien, Kina, Australien. Efterfrågan är enorm.

Lars Jacobsson säger att det ännu inte finns tillräcklig produktionskapacitet i världen för att kunna tillgodose behovet.

- Det finns färdiga motorfabriker på flera håll i världen som är beredda att börja producera motorerna, men vi vill att tillverkningen ska ske här i Västsverige. Vi kommer härifrån och vill att Göteborg ska utvecklas.

Finns en tradition

- Vi vill tillverka motorerna på en plats där vi vet att det finns en tradition av högkvalitativ, storskalig produktion av motorer. Och en sådan plats är Västsverige, tack vare bilindustrin. Och vi tycker om den här regionen. Vi kommer härifrån.

Joachim Hjerpe talar om att företaget inom fem till sju år vill kunna producera 50 000 till 100 000 motorer per år och därefter öka produktionstakten successivt. Planen är att sälja minst 100 000 solenergianläggningar årligen.

Fler har samma teknik

Det finns fler bolag som arbetar med stirlingtekniken, som exempelvis Cleanergy (grundat av bland andra Lars Jacobsson 2006) och Ripasso Energy. Enligt Svenska Dagbladet har Cleanergy förberett för storskalig motorproduktion i Volvo personvagnars gamla fabrik i Uddevalla och Ripasso samarbetar med Sibbhultsverken i Skåne.

- Marknaden är enorm och jag ser inte dem som konkurrenter utan i dagsläget som medspelare, säger Joachim Hjerpe.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!