Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dödssjuka Birgits konto tömdes på 2,1 miljoner

Birgit Mikaelsson-Pudjas fick sitt konto med över två miljoner kronor tömt när hon var dödssjuk. Foto: PRIVAT
Lena Sundin och Birgits övriga anhöriga har anmält Swedbank till Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Lovisa Waldeck

86-åriga Birgit Mikaelsson-Pudjas skulle sälja sin rullator på Blocket.

I stället tömde bedragare dödssjuka Birgits konto på över två miljoner kronor.

Hon dog utan att få reda på vem som stulit hennes pengar och hur det gått till – men två personer har nu dömts för penningtvättsbrott i fallet.

– Hon led av leukemi. Stölden av hennes pengar gjorde den sista tiden extra svår, säger Lena Sundin, anhörig.

Birgit Mikaelsson-Pudjas avled i höstas efter att i flera år lidit av leukemi. Året innan hade hon påverkats mycket negativt inte bara av den svåra sjukdomen utan också av det brott hon utsattes för i december 2017.

– Hennes sista år var svåra, hon var väldigt trött och stölden av hennes pengar påverkade henne mycket. Hon tyckte det var kränkande, berättar en av Birgits nära anhöriga, Lena Sundin från Partille.

Det är okänt exakt hur tjuvarna kom över hennes pengar. Vad man vet är att en ung västsvensk kvinna – tidigare ostraffad – fick in 2,1 miljoner på sitt konto. Pengar som dessförinnan suttit på Birgits konto. Kvinnan reste sedan till Köpenhamn och mötte där en man som instruerade henne att skicka pengarna vidare till ett antal andra konton.

Swedbank betalar inte

Pengarna är överförda via bankens säkerhetsdosa med 14 transaktioner.

Birgits bank, Swedbank, upptäckte bedrägeriet och lyckades stoppa överföringarna av runt 1,5 miljoner kronor. Men drygt en halv miljon kronor är försvunna och Swedbank tänker inte betala tillbaka de pengarna till Birgits dödsbo.

Birgits anhöriga säger att hon var väl medveten om riskerna för bedrägerier.

– Hon har ju alltid blivit väldigt upprörd när hon läst om sådana här bedrägerier och undrat hur folk kunde gå på det här. Hon var väldigt medveten och skulle aldrig göra något sådant här, säger Lena Sundin.

Fram till sin död försökte Birgit få rätt mot Swedbank. Hon ville fråntas ansvaret för att upplåtit sitt konto åt någon annan och på så sätt få tillbaka sina förlorade pengar.

Vill ge Birgit upprättelse

Det misslyckades hon med. Hennes anhöriga har därför anmält Swedbank till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

– För det första vill vi ha tillbaka pengarna. Det är ju inte för våran skull utan det är för att ge Birgit upprättelse, det var väldigt viktigt för henne. Hur har det här kunnat hända?

Hur känns det att inte få veta hur det här har gått till?

– För jävligt. Det finns inte en chans i världen att Birgit gjort det här själv. Det är jag helt övertygad om.

Vad man vet är att Birgit la ut en annons på Blocket. Hon skulle sälja sin rullator. Birgit har berättat att en okänd kvinna hade ringt upp och sagt sig vilja köpa en rullator till sin mormor i julklapp. Kvinnan ställde vad Birgit uppfattade som konstiga frågor om hennes fullständiga personnummer och ifall serviceboendet hon bodde på var låst.

Men Birgit var hela tiden säker på att hon aldrig lämnade ut sitt personnummer. Ändå försvann pengarna från hennes konto strax efter samtalet från den okända kvinnan.

Två dömda för penningtvätt

Två personer har dömts i bedrägeriet, en 20-årig kvinna från Skövde och en 21-årig man från Stockholmstrakten. Dessa tros dock inte ha utfört själva stölden, utan döms till skyddstillsyn respektive villkorlig fängelsedom för penningtvätt, det vill säga att ha spridit Birgits pengar till andra konton. 

Jan Olsson, bedrägeriexpert vid polisen. Foto: Brottscentralen

Polis och åklagare är övertygade om att de agerat som så kallades ”penningmålvakter”.

– De här som lånar ut sina konton, jag vet inte om de inser vad de egentligen utför. De är oerhört lätta att spåra, säger Jan Olsson på polisens nationella operativa avdelning.

Jan Olsson berättar att äldre personer är särskilt utsatta för denna form av brottslighet. Bedrägerier mot äldre gick upp med 138 procent förra året.

Mannen som dömts för penningtvättbrott är fångad på bild. Foto: Polisen
Swedbanks svar till Birgits anhöriga.

Anette Ringius, presskontakt på Swedbank, låter hälsa att man inte kan kommentera enskilda fall. Men generellt följer man Betaltjänstlagen när de utreder kundens eget ansvar i samband med bedrägeri. Dock är det inget krav att man som kund själv måste anmäla ett bedrägeri till banken för att kunnas ses som skadelös.

 

LÄS ÄVEN: Sigrid, 89, föll offer för äldreliga 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!