Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Diana kastades ut från frukosten på Sheraton

Diana Nyman. Foto: Robin Aron

Diana Nyman, 45, från romska rådet kastades ut från frukostbuffén inne på hotell Sheraton i Stockholm.

Efter kränkningen kallade regeringen hotell- och restaurangbranschen till möte.

Men händelsen på hotellet är snarare regel än undantag, berättar Diana Nyman för GT.

– Diskrimineringen är en del av en struktur och som rom lär man sig den redan som barn. När man ser sin mamma nekas på restauranger eller förföljas av vakter i en matbutik, säger hon.

Detta har hänt

Mellan måndag och tisdag övernattade Diana Nyman på hotell Sheraton i Stockholm i och med att hon blivit inbjuden av regeringen att prata om diskrimineringen av romer. Detta med anledning av presentationen av regeringens vitbok.

När hon skulle äta av frukostbuffén hänvisades hon i stället till lobbyn, efter att hon tvingats visa upp att hon verkligen bodde på hotellet. Hon fick heller inte gå in och hämta det hon ville ha i buffén utan serverades kaffe vid sitt enskilda bord.

När Diana Nyman sedan berättade om det inträffade beslöt regeringen att kalla till hotell- och restaurangbranschen till möte för att uppmärksamma situationen.

Hotellet har bett om ursäkt, enligt Diana Nyman genom att säga att de är "ledsna och kränkta" av det inträffade. Och det inträffade utreds enligt Sheratons tillförordnade vd.

Det var i samband med att regeringen skulle presentera sin vitbok om hur romer diskriminerats och kränkts under de senaste 100 åren som Kungälvsbon Diana Nyman bjöds in att hålla ett anförande. Men strax innan nekades hon tillträde till Hotell Sheratons frukostbuffé. Trots att hon kunde visa upp att hon bodde på hotellet.

Hon placerades i stället i lobbyn, långt ifrån de andra frukostgästerna efter att ha blivit ikappsprungen och hänvisad dit av hotellets personal.

– Folk inne i matsalen såg ju att hon hämtade ut mig och att jag inte kom tillbaka. Jag förstår ju att folk där inne trodde att jag gått in från gatan och sedan kastades ut, säger Diana Nyman.

"Man blir aldrig immun mot kränkningar"

Detta var bara timmar innan hon skulle in och hålla sitt anförande för regeringens presentation.

– Jag kände mig så sänkt och nedvärderad. Det var en generande situation. Men den är samtidigt en del av min vardag.

Händelsen uppmärksammades ordentligt och regeringen kallade hotell- och restaurangbranschen till möte för en värderingsdiskussion. En välbehövlig sådan, menar Diana Nyman.

– Kränkningen är tung men det är en vardagssituation. Men man blir aldrig immun mot kränkningar, men någonstans måste man överleva känslomässigt.

Hon menar att det handlar om en struktur i samhället som är svår att bryta. Att inställningen kring romer, och kanske framförallt romska kvinnor, är att man accepteras att de särbehandlas och diskrimineras i det dagliga livet.

Punktmarkeras i butiker

– Om jag är inne i Göteborg och går in i en affär så kan jag räkna med att få en vakt efter mig. De är uppmanade att gå efter romer när de kommer in. Man punktmarkeras och alla andra i affären är ju då övertygade om att man stulit.

Samma sak gäller när hon till exempel ska tanka bilen.

– Fast att alla kunder kan betala efter så måste jag förbetala. Det handlar om bemötande i så många situationer att det är svårt att sortera ut, säger Diana Nyman.

För henne är det vardag. En vardag som hon nu hoppas uppmärksammas och motverkas.

– Förhoppningen är att folk faktiskt lägger sig i. Att man frågar varför den romska kvinnan förföljs i matbutiken av en vakt. För detta sker så öppet att det är svårt att inte uppmärksamma.

Ursäkten föll platt

Diana Nyman berättade om det som inträffat för Sheraton och hänvisades att lämna sin mejladress. När den tillförordnade vd:n Thomas Johansson sedan ringde upp föll hans ursäkt platt.

– Han sa att personalen var ledsen och kränkt. Vilket bara gjorde saken värre och kränkte mig ännu mer, säger Diana Nyman som tänker anmäla händelsen till diskrimineringsombudsmannen.

Thomas Johansson har tidigare berättat att händelsen utreds och därmed inte kan kommenteras och hänvisar också till hotellets officiella uttalande: "Som företag strävar vi alltid efter att vara ett riktmärke för mångfald och integration. Vi arbetar hårt för försäkra oss om att alla gäster, kunder, samarbetspartners och medarbetare värderas och respekteras".

"Jag hoppas att detta väcker en medvetenhet"

Diana Nyman hoppas att händelsen vid hotellets frukostbuffé ska öppna ögonen för ett problem som kantat hennes folk genom århundradena Att det ska födas en medvetenhet och aktion i samhället.

– Vitboken är ren fakta och visar bara på 100 år som är kantad av diskriminering, utrotningsförsök, assimileringsförsök och mycket annat riktat mot en grupp som man bara vill bli av med. Romerna. Jag hoppas att detta väcker en medvetenhet. Att folk våga säga till om det ser at någon särbehandlas eller diskrimineras.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!