Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Den dyrare mjölken i Värmland gör succé

Värmlandsmjölken kostar två kronor mer per liter i butikerna.
På Wermlands mejeri producerar man just nu 14 000 liter mjölk om dagen. För att möta efterfrågan behöver man öka volymerna ännu större. Foto: Privat
Daniel Emilson, pressekreterare Arla
Yngve Gustafsson, vd och driftansvarig på Wermlands mejeri. Foto: Anders Brandt

Den nya Värmlandsmjölken ger klirr i kassan för mjölkbönderna.

Det rör sig om 425 000 kronor extra till de lokala bönderna när man summerar den första månadens försäljning.

– Vi har sålt nästan dubbelt så mycket som förväntat och klarar inte riktigt att möta efterfrågan just nu, säger Yngve Gustafsson, vd och driftansvarig på Wermlands mejeri.

Den nya lokalproducerade värmländska mjölken kostar elva kronor per liter, två kronor mer än en liter standardmjölk från Arla. Det högre priset motiveras med att en krona per liter går direkt till de levererande mjölkbönderna. På Wermlands mejeri hade man budgeterat för ungefär 8 000 liter mjölk om dagen fram till nyår.

I nuläget är man uppe i hela 14 000 liter per dag.

– Vi kommer öka med ytterligare cirka 4 000 liter om dagen efter nyår, men det räcker inte heller. Vi håller på att lära upp personal och får se om ett halvår om vi kan hitta på något för att kunna möta efterfrågan, säger Yngve Gustafsson på Wermlands mejeri.

Hälften av all ost svenskarna köper är importerad

GT har tidigare skrivit om de lokala mjölkbönderna i Värmlands kampanj för att konkurrera med mjölkjätten Arla. I nuläget är åtta lokala mjölkbönder anslutna och om det ska kunna produceras större volymer blir det troligtvis fler.

På Arla menar man att mjölkböndernas situation är en mer komplicerad fråga än att bara höja literpriset.

– Vad mjölken och mejeriprodukterna ska kosta bestämmer butikerna och handeln själva. Priset de köper mjölken för av Arla sätts efter förhandling mellan handlarna och oss, säger Daniel Emilson, pressekreterare på Arla.

Att Sverige importerar en stor andel mjölkprodukter påverkar också prisnivåerna. Enligt Daniel Emilson på Arla är ungefär hälften av all ost svenskarna köper importerad.

– På grund av den stora importen av bland annat ost har vi behövt rikta oss mot utländska marknader. Upp till 30 procent av våra bönders mjölk säljs som mjölkpulver till utländska marknader och när det globala mjölkpriset är så lågt som nu så påverkas även våra bönder, säger Daniel Emilson.

Framgång tack vare intresse för lokalproducerat

Vid försök att starta lokala mejerier i Värmland på 1990-talet uteblev framgångarna. Det ska till stor del ha berott på att det på den tiden fortfarande fanns flera mejerier i Värmland som konkurrerade om samma marknad. En annan anledning är att konsumenternas attityder har förändrats.

– Konsumenterna är väldigt medvetna om lokalproducerat. Det har vi märkt inte bara på mjölk utan på grönsaker, kött, och mikrobryggerier. Våra chanser är helt annorlunda nu än på den tiden, säger Yngve Gustafsson på Wermlands mejeri.