Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Demokraternas nya besked om Västlänken

Martin Wannholt, partiledare Demokraterna. Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
Västlänken kommer stå klar först om många år. Foto: HENRIK JANSSON

Demokraterna gick till val på att stoppa Västlänken.

Nu viker partiet ner sig i frågan och föreslår i en debattartikel i GP att en del av bygget ska få bli verklighet ändå.

Partiledaren Martin Wannholt håller dock inte med om att man sviker vallöftet.

”Nej, tvärtom. Vi har alltid pekat på att det är tunneldragningen via Haga som är det största problemet med Västlänken.”, skriver Wannholt i ett sms.

Vi vill ta ansvar för Göteborg och göra allt vi kan för att nå bred politisk samsyn även kring Västlänken.”, skriver partiledaren Martin Wannholt i debattartikeln om den underjordiska järnvägstunneln som just nu byggs i Göteborg och kommer vara klar för trafik 2026.

Han presenterar där en kompromiss där förslaget är att man låter stationen vid Centralstationen vara kvar. Medan de två etapperna vid Haga och Korsvägen i stället ska pausas och en utredning ska visa om och i så fall hur etapperna ska kunna byggas ”utan att staden lamslås”.

Han menar att perrongerna vid Centralstationen räcker för att lösa kapacitetsfrågan då pendeltrafiken norrifrån får plats.

Demokraternas kompromiss

Men det är som sagt en kompromiss. Partiet gick till val på att stoppa Västlänken. 

Västlänken måste stoppas och ersättas med investeringar som ger bättre trafikflöden, ökad kollektivtrafik och därmed skapar utrymme för tillväxt i vår stad.”, står det på partiets egen hemsida.

Tidigare har man sagt att man inte tänker backa på den punkten. 

– Om man vill samarbeta med oss är den första åtgärden att svänga i frågan om Västlänken, förklarade Wannholt kort efter valresultatet där Demokraterna fick 17.2 procent och blev andra största parti efter Socialdemokraterna.

Något som varit uteslutet enligt såväl vänster- som högerblocket i Göteborgspolitiken som bland annat framfört att det Västsvenska paketet är ett beslut som redan fattats och inte går att riva upp.

Martin Wannholts svar

Men Wannholt håller inte med om att partiet bryter vallöftet med förslaget.

”Nej, tvärtom. Vi har alltid pekat på att det är tunneldragningen via Haga som är det största problemet med Västlänken. På detta sätt byggs inte tunneldragningen via Haga vidare för tillfället. Det är helt i linje med vad vi vill uppnå.”, skriver Wannholt i ett sms.

På den raka frågan om partiet är öppna för att låta också Hagas och Korsvägens stationer vara kvar i framtiden, svarar han:

”Vi ser inget skäl för tunneldragningen via Haga. Med en ny grundlig utvärdering får alla partier på nytt ta ställning i frågan längre fram.”

Tidigare i veckan meddelade de fyra allianspartierna i Göteborg att de tar över makten i staden – genom en valteknisk överenskommelse med V, MP och Fi. Det kunde göras efter att de senare partierna ingått ett nytt rödgrönrosa block utan Socialdemokraterna.

Maktskifte i Göteborg

Därmed ser det ut som att den 24-åriga eran med socialdemokratiskt styre i Göteborg kan vara över. Men det blir ett minoritetsstyre för alliansen.

”Med 24 av 81 mandat i kommunfullmäktige så är Alliansen en historiskt tunn minoritet vid styret, om detta nu ens blir verklighet. Detta politiska styre skapar generellt osäkerhet i kommunen och många viktiga frågor blir svåra att hantera vilket inte är bra för Göteborg.” skriver Wannholt till GT och uppger samtidigt att partiet inte för förhandlingar varken med alliansen eller Socialdemokraterna, men att man är ”öppna för samtal för att hitta lösningar som är bra för Göteborg”.

 

LÄS ÄVEN: Så kan S och D stoppa alliansstyret i Göteborg

LÄS ÄVEN: GT LEDARE: Svekdemokraternas pinsamma piruetter

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!