Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Warborn försvarar en oljebransch utan framtid

Jan Du Rietz, trafikjournalist. Foto: PRESSBILD

Preems ägare och ledning kan ha missbedömt det politiska läget och marknadens allt starkare krav på ett slut för fossilbränslen, skriver trafikjournalisten Jan Du Rietz i en replik till Jörgen Warborn (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

EU-parlamentarikern Jörgen Warborn (M) går på GT Debatt till hårt angrepp på Miljöpartiet och försvarar Preems planerade utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. En utbyggnad som olämpligt nog fördubblar bolagets utsläpp av koldioxid. Men Warborn missar att om inte Preem slutar med fossilbränslen och ställer om till att bli ett fossilfritt energibolag ser det mörkt ut för bolaget. Något som kan ge stora problem för det västsvenska näringslivet och för kommuner som Lysekil.

Ju allvarligare klimatkatastrofer desto snabbare kan marknaden vilja gå över från bensin och diesel till fossilfria drivmedel. För oljeproducerande länder och oljebolag gäller därför akut omställning. Men Preem har stora utvecklingsplaner för oljeraffinaderiet i Lysekil. Tillverkningen av diesel och bensin skall öka kraftigt för att täcka den fortfarande allt större efterfrågan på internationella marknaden. Detta trots klimathotet. Marknaden för bunkerolja till sjöfarten minskar och då passar det perfekt att omvandla den till vinstgivande bensin och diesel. Genom utbyggnaden kan Preem också ta emot bunkerolja från andra raffinaderier och öka produktionen av diesel och bensin ännu mer. Preem:s mål är därför att vinsten ska gå upp från förra årets 2,5 miljarder till 8 miljarder år 2030.

 

Men det förutsätter även att världens oljebolag kan stoppa politiska beslut om nödvändiga klimatåtgärder slår ut oljemarknaden. Men kan oljebolagens lobbyarbete klara detta? 

 

Vad händer om Preem drabbas av en internationell köpbojkott? Preems hemsida och hållbarhetsrapporter visar på en extrem medvetenhet om raffinaderiers stora miljö- och klimatproblem. Preem gör därför också stor PR för sitt miljö- och klimatarbete och för sin tillverkning av fossilfria bränslen. Men den produktionen är tyvärr helt otillräcklig. År 2030 planerar bolaget att producera tre miljoner kubikmeter biobränslen. Vad hjälper det om Preem samtidigt producerar till exempel 30 miljoner kubikmeter bensin och diesel? 

 

Preems ägare och ledning kan ha missbedömt det politiska läget och marknadens allt starkare krav på ett slut för fossilbränslen. Preem riskerar att kasta makalösa 15 miljarder kronor i sjön, vilket drabbar Västkustens näringsliv, de anställda och berörda kommuner som Lysekil. EU-parlamentarikern Jörgen Warborn försvarar helt enkelt en gammal oljebransch som inte har någon framtid. Att smutskasta Miljöpartiet och försöka så split mellan regeringspartierna är knappast rätt medicin i det här svåra läget. Systemskiftet på bränslemarknaden går ej att stoppa.

 

Jan Du Rietz

Trafikjournalist