Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vill flygmobbarna ens se ett hållbart och grönt flyg?

Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.
Foto: PRESSBILD

Svenska flygaktörer ligger i framkant för omställningen med sin världsunika fossilfria färdplan. Vi ska jaga utsläpp, inte resor och upplevelser, skriver Transportföretagens Fredrik Kämpfe i en replik till de rödgrönrosa i Göteborg.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I sin replik på GT Debatt ger Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ i Göteborg en förenklad och föråldrad bild av flygets hållbarhetsarbete som vi i Transportföretagen gärna vill nyansera.  

Flyget finns eftersom det fyller en viktig samhällsfunktion. För långväga transporter finns sällan andra alternativ. Göteborgarna flyger för besök till familj och vänner, för semester eller i tjänsten. Det är inte så konstigt eftersom var femte anställd i Göteborgsregionen jobbar för ett utländskt företag och drygt var fjärde göteborgare är utlandsfödd.

Parallellt med nyttan ska flyget precis som andra verksamheter ställa om och konsumenternas aktiva val kan absolut snabba på omställningen. Men i det valet ska vi jaga utsläpp, inte resor och upplevelser. Vilken tur då att våra svenska flygaktörer ligger i framkant för omställningen med sin världsunika fossilfria färdplan.

Flygplanen är redo för ett bränslebyte. I år väntas regeringen lägga fram ett lagförslag om en ambitiös reduktionsplikt för biodrivmedel. Men varför vänta? Vi kan redan i dag gå före och välja biodrivmedel för resan genom flygbolaget eller en fristående organisation (ett val som kan jämföras med ett grönt elavtal). Men med debattörernas inställning till flyget, som närmast kan kallas flygmobbning, vill man i stället driva människor bort från flyg, även om flyget är hållbart. Det kan vi aldrig ställa upp på.

Utvecklingen mot hållbarhet drivs på av företag som förstår att minskad klimatpåverkan är ett viktigt konkurrensmedel, så också inom flyget. Självklart måste dessa ha möjlighet att lyfta fram sitt arbete och använda det som en konkurrensfördel. Då duger inte reklamförbud. 

Hade partierna bakom förslaget verkligen velat värna klimatet hade reklamförbudet innehållit långt fler nyanser, men i stället tycks det snarare vara ett försök att censurera hela flygbranschen mot bakgrund av gamla sanningar.

Vi är övertygade om att alla fyra trafikslag, väg- och järnväg, sjöfart och flyg, behövs samt att företagen har rätt att marknadsföra sina transporttjänster. Därför blir partiernas förslag motsägelsefullt eftersom andra transporter än flyg som utförs direkt eller indirekt med fossila bränslen kan tillåtas marknadsföra sig medan flyget oavsett drivmedel ska förbjudas. Slutsatsen är att partiernas förslag nog säger mer om deras flygmotstånd än om miljön.  

Transportföretagen söker dialog före polarisering. De rödgrönrosa är varmt välkomna att kontakta oss. Vi pratar gärna om flygets omställning och om hur Göteborg kan behålla sin position som öppen och tillgänglig stad samtidigt som flygets omställningstakt ökar.  


Fredrik Kämpfe

Branschchef Transportföretagen flyg