Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Västtrafiks beslut är direkt hälsovådliga

Johan Kanmert, skyddsombud Göteborgs Spårvägar och styrelseledamot Kommunal sektion Trafik.
Foto: PRIVAT

Alldeles uppenbart är Västtrafik beredda att genomföra beslut som kan innebära livsfara på grund av ekonomiska överväganden, skriver Kommunals skyddsombud Johan Kanmert i en replik till Västtrafiks enhetschef Anna Johansson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Anna Johansson som är enhetschef för affärsenheten på Västtfik menar på GT Debatt att förare som är trygga på sin arbetsplats har högsta prioritet. Det är en bra början på repliken. Sen går det utför i resonemanget.

Anna Johansson skriver följande om att öppna framdörrarna: ”Det är efterfrågat från både förare och resenärer då förare kan ge bättre service när framdörren är öppen.” Här måste Johansson berätta vilka förare som efterfrågar öppna framdörrar mitt i den värsta pandemin på drygt 100 år.

Vem känner sig säkrare på sin arbetsplats genom att ha passagerare alldeles intill sig när smittskyddsexperter i Sverige och övriga Europa varnar för ett potentiellt livsfarligt virus?

Hur ska avstånd kunna hållas vid förarbyten när passagerare kommer röra sig alldeles intill förarna? Hur ska tjänsteresor (även benämnt ”passresor”) kunna genomföras säkert mitt bland passagerare? Den bästa servicen måste väl vara att kunna koncentrera sig helt på körningen utan oro för smitta eller att bli bländad av reflekterande plexiglas? Västtrafiks ideer som framfördes i vecka 6 kom bara några dagar innan råden i Västra Götaland skärptes. Nu upprepar Anna Johansson dessa krav trots skarpa varningar från all expertis.

Påståendet ”Våra partnerföretag som utför trafiken på uppdrag av oss har varit drivande i frågan att kunna återöppna framdörrarna” är märkligt eftersom alla vet att det är Västtrafik som tillsammans med övriga trafikhuvudmän i Sverige nästan maniskt driver på för att kunna öppna framdörrarna samtidigt som alla experter manar till utökade åtgärder för att minska smittspridningen i en tid då sjukvården är maximalt belastad.

Det är förståeligt att Västtrafik är bekymrade eftersom pandemin ställer till det för i stort sett alla verksamheter. Att chefer på Västtrafik agerar som Anna Johansson gjort och gör är däremot väldigt svårt att förstå. Alldeles uppenbart är Västtrafik helt beredda att genomföra beslut som är direkt hälsovådliga och kan innebära livsfara på grund av ekonomiska överväganden. Om inte det är att prissätta arbetsmiljön så undrar jag vad som är det.

Hänvisningar till att förare skulle efterfråga öppna framdörrar, påstådda samarbeten med Arbetsmiljöverket som myndigheten förnekar, liknande kommentarer om samarbeten med odefinerade skyddsombud och utbildning av förare som ingen känner till gör det hela till en villervalla av fabricerade argument för att hitta någon slags legitimitet för att köra bussar och spårvagnar med öppna framdörrar i ett mycket allvarligt läge.

Sådant panikartat agerande kommer inte lösa några problem utan bara skapa mer oro. De minskade intäkterna för Västtrafik beror på att människor följer myndigheternas råd och undviker resor så långt de kan. Det blir inte mer intäkter för att dörrarna öppnas. Det enda som händer är att redan extremt utsatta buss- och spårvagnsförare blir ännu mer utsatta på sin arbetsplats vilket är ett direkt brott mot arbetsmiljölagstiftningen. Det skulle skyddsombud framfört om Västtrafik hade pratat med några.

Ingen normalt funtad människa vill ha en pandemi, men det är en sådan nu. Människor som helt saknar möjlighet att arbeta på distans behöver skyddas. Det måste Västtrafik respektera.

När pandemin är över kommer nog de flesta ha känslan ”skönt att det är över”. Då kan dörrarna öppnas. Nu vore det vansinnigt att göra det.


Johan Kanmert

Skyddsombud Göteborgs Spårvägar och styrelseledamot Kommunal sektion Trafik