Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Västtrafik måste backa om öppna framdörrar

Om framdörrar ska öppnas på bussar och tåg måste antingen pandemin vara förklarad över av WHO eller så får alla förare vaccineras, skriver Johan Kanmert, skyddsombud för Kommunal.
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Johan Kanmert, skyddsombud Göteborgs Spårvägar och ledamot Kommunal sektion Trafik
Foto: PRIVAT

Att Västtrafik så tydligt vill motverka myndigheternas åtgärder för att minska smittspridningen under en pågående pandemi är häpnadsväckande. Vilka ska köra fordonen när förarna bli smittade av en potentiellt livsfarlig sjukdom, skriver Johan Kanmert, skyddsombud Göteborgs Spårvägar och ledamot Kommunal sektion Trafik.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I början av vecka 6 meddelade Västtrafik på sin hemsida och med pressmeddelande att de tänker öppna framdörrarna på bussarna i regionen. Detta ska ske med början i mars och då i Borås stadstrafik. Sedan ska det ske successivt som Västtrafik utrycker det i ”område för område” i Västra Götaland. 

Orsaken till det här desperata beteendet är helt uppenbart förluster av intäkter för Västtrafik. Färre åker kollektivt, helt enligt myndigheternas råd. Att Västtrafik så tydligt vill motverka myndigheternas åtgärder för att minska smittspridningen under en pågående pandemi är häpnadsväckande. 

Företrädare för Västtrafik säger sig ha samverkat med Arbetsmiljöverket och skyddsombud i frågan samt hänvisar till ospecificerade beslut från Arbetsmiljöverket. 

Det hela är ett ganska förvirrat resonemang där Västtrafik som trafikhuvudman agerar som om de skulle ha arbetsmiljö- och personalansvar, vilket de inte har för förarna då detta ansvar ligger hos trafikföretagen som kör på uppdrag av Västtrafik. Det är extremt tydligt. 

Att hänvisa till ospecificerade beslut från Arbetsmiljöverket är också märkligt. Arbetsmiljöverkets beslut är inte prejudicerande utan gäller i specifika fall. Att från Västtrafiks sida stödja sig på beslut utan att kunna ge diarienummer är på gränsen till amatörmässigt. 

Västtrafik och övriga trafikhuvudmäns vilja att öppna framdörrarna på fordonen i kollektivtrafik runtom i landet är i och för sig förståelig, men det blir konstigt att sätta ekonomiska överväganden före människors säkerhet mitt i den värsta pandemin på över 100 år. Det är många företag som drabbats hårt i den märkliga tiden vi lever i med restriktioner och begränsningar i rörelsefrihet, men det finns ett skäl till de åtgärder som vidtagits. Det är viktigt att smittan begränsas och att människor skyddas på sina arbetsplatser.

Det naturliga för Västtrafik borde vara att kontakta smittskyddsmyndigheter och med den expertisen fastställa när det är lämpligt att ändra på åtgärder som införts för att begränsa smittspridningen, särskilt bland utsatta yrkesgrupper som buss- och spårvagnsförare. I nuläget kan det omöjligen anses lämpligt att vidta åtgärder som helt uppenbart kommer öka smittspridningen. 

Buss- och spårvagnsförare är en extremt utsatt yrkesgrupp, det slogs fast i en rapport av Folkhälsomyndigheten som presenterades i slutet av juni 2020. Att Västtrafik nu föreslår öppna framdörrar är på gränsen till vårdslöst.  

Om framdörrarna ska öppnas måste det kunna ske på ett sätt som inte bidrar till ökad smittspridning. Så blir det inte om dörrar ska öppnas och bussförare eller spårvagnsförare ska genomföra avlösningar (byta förare) såvida de inte ska krypa in och ut genom sidofönstret, vilket givetvis inte fungerar. Förarna kommer att bli helt exponerade om framdörrarna öppnas i samband med avlösningar och det håller inte. 

Det är bättre att Västtrafik låter de som ska sköta arbetsmiljön göra det och koncentrerar sig på att leverera den infrastruktur och genomföra de investeringar som ger en effektiv kollektivtrafik i Västra Götaland.  

Om framdörrar ska öppnas måste antingen pandemin vara förklarad över av WHO eller så får alla förare vaccineras. Innan dess kommer smittan spridas vidare, fler kommer att bli sjuka och frågan är vilka som ska köra fordonen när förarna bli smittade av en potentiellt livsfarlig sjukdom. 

I detta skede av pandemin och med den kunskap som finns anser skyddsombuden på Göteborgs Spårvägar att det är helt uteslutet att öppna framdörrarna på såväl bussar som spårvagnar. Människors hälsa måste gå före ekonomiska överväganden. 


Johan Kanmert

Skyddsombud Göteborgs Spårvägar och ledamot Kommunal sektion Trafik