Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Västsverige ska vara världsledande inom fordon

Västra Götalands regionala ekonomi är starkt beroende av fordonsindustrins industriella konkurrenskraft, skriver Johnny Magnusson och Kristina Jonäng. På bilden: Volvo och Uber samarbetar i framtagandet av en självkörande bil. Foto: VOLVO CARS
Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande. Foto: SERGIO JOSELOVSKY
Kristina Jonäng (C), regionutvecklingsnämndens ordförande. Foto: PRESSBILD

Få branscher har en sådan press på sig att både ställa om från fossilt till förnybart, att digitalisera och fortsätta automatisera som fordonsindustrin. Västra Götalandsregionen vill hjälpa till och skjuter till 100 miljoner kronor fram till 2022, skriver Johnny Magnusson (M) och Kristina Jonäng (C).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Västra Götalandsregionen är regionalt utvecklingsansvarig. Det innebär ett ansvar för att skapa goda utvecklingsförutsättningar för Västra Götalands näringsliv och en hållbar utveckling i regionen. Det sker i dag via en väl utbyggd innovationsstruktur och aktiva insatser vid flera science parks. Målet för Västra Götalands utveckling är bland annat att medverka till att industrin kan ställa om från fossilberoende till förnybara drivmedel och råvaror samt att ta vara på möjligheterna i teknikskiften.

 

Regionen avsätter nästan en miljard kronor årligen för näringslivsutveckling, satsningar på små- och medelstora företag samt entreprenörskap. Ett stort fokus läggs också på styrkeområden, såsom life Science, hållbara transporter och grön kemi. 

 

Västra Götalandsregionen har uttalat att vi ska bli världsledande på hållbar industri. Stora resurser har redan avsatts på projekt som Klimat2030 och satsningar ihop med bland annat kemiindustrin för att minska utsläpp, öka återvinningen och satsa på en cirkulär ekonomi. Denna vecka påbörjar vi samtalen om detaljbudget för år 2020 samt inriktningen på näringslivssatsningarna de närmaste åren därefter. 

 

Västra Götalands regionala ekonomi är starkt beroende av fordonsindustrins industriella konkurrenskraft. Sektorn påverkas i dag av två stora och samtidiga teknikskiften; elektrifiering av fordonens drivsystem respektive utvecklingen av autonoma funktioner i fordon. Ytterligare drivkrafter är även nya mobilitetstjänster och delningsekonomi.

 

För att möta teknikskiftet måste fordonsindustrin genomföra en snabb och omfattande omställning av kompetenser. Det behövs en ökad tillgång till internationellt konkurrenskraftiga utvecklingsmiljöer och anläggningar där industri, samhälle samt akademi samverkar. 

 

Få branscher har en sådan press på sig att både ställa om från fossilt till förnybart, att digitalisera och fortsätta automatisera som fordonsindustrin. Västsverige kan bara behålla sin position som Europaledande inom fordon om vi gör båda insatserna parallellt. Vi är beredda att göra stora ansträngningar för att investeringar ska ske i Västsverige, att jobben inom fordonsindustrin blir kvar och genererar nya arbetsuppgifter här. 

 

Men inget av detta gör sig själv. Det förutsätter breda samarbeten mellan företagen, kommunerna, akademin och oss i regionen. Det handlar aldrig enbart om pengar, utan mer om en förmåga att ta tillvara dagens arbetskraft samt att fånga upp ungdomar som kanske spontant tvekat att söka sig till industrin. Västra Götalandsregionen vill hjälpa till både med det västsvenska samarbetet i sig och skjuta till resurser som kan behövas. Därför satsar regionen uppemot 100 miljoner kronor under perioden 2019 - 2022 för fordonsindustrins fortsatta konkurrenskraft. 

 

Ett första syfte med den aktuella insatsen är att vidareutbilda yrkesverksamma i fordonsindustrin för att öka kunskaperna inom elektrifiering, autonoma fordon och AI. En av målgrupperna är ingenjörer verksamma inom fordonsföretag. Insatsen utformas i samarbete med branschen samt utbildningsanordnare inom akademisk utbildning och yrkesutbildning.

 

Ett andra syfte med insatsen är att kunna bidra till fortsatt utveckling av viktiga forsknings- och innovationsmiljöer, till exempel testmiljön AstaZero, där regionen tidigare medverkat för att förverkliga satsningar på aktiv säkerhet i trafiken. Det handlar nu om gemensamma anläggningar för utveckling, test och demonstration inom områdena elektrifiering och autonoma fordon. Insatsen utformas i samverkan med branschen, forsknings- och innovationsaktörer samt nationella finansiärer.

 

Västra Götalandsregionen tar ansvar för att bidra till att fordonsindustrin även framöver är en självklar del av arbetsmarknaden i Västsverige.

 

Johnny Magnusson (M)

Regionstyrelsens ordförande

 

Kristina Jonäng (C) 

Regionutvecklingsnämndens ordförande