Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Västsvenska Handelskammaren är en kravmaskin

Claes Westberg (VV), partiledare. Foto: PRESSBILD
Håkan Andersson (VV), partisekreterare. Foto: PRESSBILD

Västsvenska Handelskammaren måste bestämma sig för vilka projekt de vill ha till Västsverige, eftersom de inte kan få allting samtidigt, skriver Vägvalets partiledare Claes Westberg och partisekreteraren Håkan Andersson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Handelskammarens VD Johan Trouvé är besviken. Det är inte att undra på. I somras skrev han ett öppet brev på GT Debatt till nyblivna infrastrukturministern Tomas Eneroth (S). Då krävde han nya stambanor för järnvägen som skulle möjliggöra höghastighetståg. 230 miljarder skulle det kalaset gå på. Snabbtåg Göteborg – Borås stod också på kravlistan. En månad senare konstaterar samme Trouvé att regeringens diss av Västkusten är ”oförståelig”. Men de som förstår sig på investeringar och historiken i infrastrukturfrågor höjde knappt på ögonbrynen när Trafikverket lade fram sin senaste plan för kommande decennium.

 

Dels måste myndigheten ta hänsyn till hela landets behov, dels tilldelar staten inte tillräckligt med anslag för att täcka behoven. Att höghastighetståg inte går att räkna hem i ett glest befolkat land är en annan omständighet som det inte går att komma runt.

 

Men klart att Trouvé är besviken. Han har ju blivit lurad, som så många andra makthavare. Om vi bara införde medfinansiering (trängselskatt och kommuner som betalar för statliga Europavägar) så skulle vi ju få så många fler vägar, broar, järnvägsspår och tunnlar hit. Nu vet vi bättre: Det blir inget extra och i stället får vi betala tre gånger för samma sak – via fordonsskatten och trängsel- & kommunalskatten.

 

Trouvé var tidigare emot Sveriges mest olönsamma projekt Västlänken, men när han plötsligt bytte åsikt försvann trovärdigheten. I samma stund ställde han sig bakom ett projekt som vi ännu inte vet slutnotan för. De 20 miljarder som tågtunneln till Haga beräknades kosta 2009, lär med indexreglering, räntekostnader, nödvändiga tilläggsinvesteringar samt uppbördskostnader för trängselskatten i stället hamna närmare svindlande 50 miljarder.

 

Det är väl självklart att finansministern, som av hävd håller i skattekronorna, inte är beredd att slänga ut fler miljarder på nya grandiosa projekt med osäkra budgetar innan hon vet vad de redan planerade kommer att kosta?

 

Men Västsvenska Handelskammaren är en kravmaskin. De vill ha ”extra allt”, och det nu med detsamma. Det är alltid någon annan som ska betala och drabbas. Tidigare låg deras huvudkontor vid Korsvägen, men eftersom bygg- och trafikkaos är att förvänta när Västlänken planeras byggas där såg man till att flytta på behörigt avstånd.

 

Trouvé har bitit sig själv i svansen. Hade han bidragit till att stoppa Västlänken hade det ökat Västsveriges chanser att få andra, mera nödvändiga projekt hit.

 

Claes Westberg (VV)

Partiledare

 

Håkan Andersson (VV)

Partisekreterare

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!