Foto: CATHARINA FYRBERGFoto: CATHARINA FYRBERG
 Foto: CATHARINA FYRBERG
Birgitta Losman (MP), Foto: PRESSBILDBirgitta Losman (MP), Foto: PRESSBILD
Birgitta Losman (MP),  Foto: PRESSBILD
Kristina Jonäng (C), miljönämndens ordförande i VGR. Foto: PRESSBILDKristina Jonäng (C), miljönämndens ordförande i VGR. Foto: PRESSBILD
Kristina Jonäng (C), miljönämndens ordförande i VGR. Foto: PRESSBILD

Västra Götaland måste framtidssäkras

Publicerad

Inom kort ska Västra Götalandsregionen fatta beslut om en ny regional infrastrukturplan för åren 2018-2029. Då är det viktigt att se till helheten. Utöver ett fungerande vägnät ska vi bland annat öka cyklandet och förbättra kollektivtrafiken, skriver Johnny Magnusson (M), Birgitta Losman (MP) och Kristina Jonäng (C).

Västra Götaland är den hetaste regionen i Sverige just nu. Tillväxten ökar, arbetslösheten sjunker och många företag skriker efter arbetskraft. Västra Götaland är Europaledande inom fordonsindustri och logistiklösningar, samtidigt som Göteborg just nu är en enda stor byggarbetsplats för att åstadkomma ökad järnvägskapacitet och i övrigt skapa en mer effektiv infrastruktur för hela Västsveriges behov. 

 

Vid en hastig blick på vad som händer på infrastrukturområdet är det lätt att få intrycket att vi i största allmänhet bygger för att underlätta för mer trafik som riskerar att öka klimatkrisen. Då är det viktigt att skilja på infrastrukturutbyggnad som å ena sidan ökar människors möjligheter att resa smidigt till jobbet eller underlättar företagens behov av effektivare godstransporter och å andra sidan regionens samlade insatser för att reducera koldioxidutsläpp för att uppnå ett fossiloberoende. 

 

Vi ska snart fatta beslut om regional infrastrukturplan för åren 2018-2029. Under arbetets gång har vi fått frågor om planens miljökonsekvenser. Underlaget till regional plan innehåller en väl genomarbetad miljökonsekvensbeskrivning. Denna bedömning har gjorts utifrån flera miljökvalitetsmål såsom minskad klimatpåverkan, en god bebyggd miljö och frisk luft. Det betyder att koldioxidutsläpp, kväveoxidutsläpp, partiklar, buller, vibrationer, landskapsförändringar och övriga fysiska intrång, nya barriärer samt påverkan på resurser som jordbruksmark, skogsmark och vatten har belysts. De slutsatser som finns i miljökonsekvensbedömningen är att klimatmålet är svårt att uppnå, men att beslutsförslaget för regional infrastrukturplan totalt sett är bättre än tidigare. 

 

Som regionala företrädare arbetar vi för att få med oss hela länet på ökad andel cykel, kollektivtrafik och järnväg i infrastrukturplanerna. Vi driver även på gentemot nationell nivå för att få till de styrmedel som behövs för att vi ska kunna minska klimatutsläppen från transportsektorn. 

 

Vi ser till helheten. Det är viktigt med ett väl fungerande vägnät i regionen, inte minst gäller detta de mindre vägarna. Vi ser också att det är flera saker som måste göras samtidigt: Ökad andel cykel, kollektivtrafik och järnväg i infrastrukturplaneringen, byte av bränsle i fordon, överflyttning av gods till sjöfart och järnväg och även beslut som tar oss till ett mer transportsnålt samhälle. 

 

Det är viktigt att klimatfrågan blir belyst i en infrastrukturplan, men klimatfrågan löses knappast genom ett trollslag via innehållet i ett sådant planeringsbeslut. Nu behövs verkstad! Om vi ska nå de ambitiösa klimatmål som Västra Götalandsregionen satt upp ihop med Länsstyrelsen, de 49 kommunerna, lärosätena, näringslivet, myndigheter och organisationer krävs samlade insatser inom såväl trafik, produktion, konsumtion som bostadsbyggande under de närmaste åren. Det ligger ett enormt stort värde i att alla är överens om samma plan och att vi gör klimatinsatser inom andra områden samtidigt.

 

Västra Götalandsregionen investerar i dag mångmiljardbelopp på en väl utbyggd kollektivtrafik och ställer tuffa miljökrav på exempelvis bussföretag som ska stå för trafikförsörjningen. Samtidigt gör vi insatser för klimatet i vår egen verksamhet genom exempelvis investeringar i el-laddstolpar vid sjukhusens parkeringsplatser eller krav på att interna godstransporter ska tankas med biogas. Västra Götalandsregionen medverkar till att främja fler innovationer som minskar koldioxidutsläpp i hela samhället. Med vår roll som en regional utvecklingsaktör har vi resurser för att finansiera inkubatorer, testbäddar och science parks som kan påskynda projekt som leder till minskade koldioxidutsläpp.

 

Vi är medvetna om att det är en stor utmaning att vara ledande inom både logistik och fossiloberoende. Vår slutsats är att det är smartare att sikta på båda målen än att bara försöka nå det ena målet. 

 

Johnny Magnusson (M)

Regionstyrelsens ordförande i VGR

 

Birgitta Losman (MP)

Regionutvecklingsnämndens ordförande

 

Kristina Jonäng (C)

Miljönämndens ordförande 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag