Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Västlänksmotståndet har nått vägs ände

Anders Högström, liberal debattör. Foto: PRESSBILD
David Liljeros, liberal debattör. Foto: PRESSBILD
Kristoffer Westlund, liberal debattör. Foto: PRESSBILD

Högsta domstolens beslut är sista spiken i kistan för Västlänksmotståndet som byggts på osanningar och konspirationsteorier. De som trott på Demokraternas löften att stoppa Västlänken förtjänar en förklaring, skriver administratörerna för Facebook-sidan Följ Västlänken.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Besvikelsen är stor hos motståndarna till Västlänken när det sista hoppet i den juridiska processen är släckt. Det är förståeligt. Men det kanske är nu som de som återkommande skänkt pengar, bland annat många pensionärer, och trott på företrädare för protestgrupperna och Demokraternas löfte om att stoppa Västlänken, ska begära en förklaring och pengarna tillbaka.

 

För det har aldrig varit aktuellt att Västlänken ska stoppas. Inte ens nära.

 

För dem som inte dragits med i kampanjerna mot Västlänken och inte gått på osanningarna har det inte funnits någon tvekan om Västlänkens genomförande.

 

Den 20 december 2006 beslutade Banverket att den kommande Västlänken är ett riksintresse och det var den egentliga starten av processen som gick i mål med den miljödom som slutligen vann laga kraft för ett par dagar sedan.

 

Det som 2006 saknades var finansieringen och här bidrog framlidna kommunalrådet Göran Johansson starkt till att lösa den knuten när avtalet om Västsvenska paketet kom till. Göteborgs Stad var den stora vinnaren och betalar bara 1,25 miljarder för hela paketet på 34 miljarder.

 

Processen för att komma i gång med bygget av Västlänken tog sedan åtta år av förberedelser och beslut. Faktum är att Västlänken är det i särklass bäst dokumenterade infrastrukturprojektet i Sveriges historia.

 

Första stora beslutet var när regeringen gav tillåtlighet i slutet på juni 2014. Beslutet innebar att Västlänken skulle byggas och inom vilken korridor. Nästa stora beslut var den järnvägsplan som fastställdes av Trafikverket i slutet av april 2016. Den överklagades av Västlänksmotståndarna till regeringen, som efter ett års granskning avvisade överklagandena.

 

Det tredje och sista stora beslutet var de miljötillstånd som krävs för byggandet av Västlänken. Efter nästan två års granskande lämnade Mark- och miljödomstolen tillstånd för byggandet av Västlänken under vissa villkor. Denna dom överklagades först till Mark- och miljööverdomstolen och sedan till Högsta domstolen, vilka båda beslutade att inte ge prövningstillstånd.

 

Det har under 15 års tid varit stor enighet i Göteborg, regionen, riksdag och regering om att Västlänken ska byggas. Man kan, om man läser lokaltidningarna, hör på lokalradion och ser på SVT Nyheter Västnytt, tro att det har varit tvärtom. Det har framstått som att det varit stor oenighet och att besluten om Västlänken hela tiden varit nära att rivas upp, att Västlänken skulle stoppas.

 

Så har aldrig varit fallet. Diskussionen om det här statliga järnvägsprojektet har varit en mycket lokal företeelse, driven av ”nätverk” av personer som fått för stor uppmärksamhet.

 

Den har också hållits uppe av kommunalrådet Martin Wannholts spektakulära utspel och mediala kontakter som också utmynnat i ett nytt parti, Demokraterna.

 

Och det är väl här vi kan börja knyta ihop säcken. Demokraterna har nått en maktposition i Göteborg genom nästan 17 procent av rösterna i kommunvalet med ett vallöfte som visat sig vara en lögn. Martin Wannholt upprepade under valrörelsen gång på gång ”Rösta på oss så stoppar vi Västlänken”.

 

Men hur har nätverken mot Västlänken klarat att dra in pengar till sina kampanjer och till att betala skyhöga advokatarvoden i de processer och överklaganden som genomförts?

 

Samma spektakulära metoder har använts. Genom att systematiskt omtolka Trafikverkets handlingar för sina egna syften har de ledande personerna fått människor att tro att Trafikverket ljuger, att kommunens tjänstemän riggar rapporter och att de lokala politikerna helt enkelt är klåpare. Deras slagord ”Den yttersta dumheten” är en sammanfattning av att alla andra har fel. Politikerna i Göteborg, i regionen, i regeringen och i riksdagen. Dessutom går länsstyrelsen i politikernas ledband, domstolarna i Sverige styrs av politikerna och Trafikverket mörkar, har det hävdats.

 

För Göteborgs skull kan man hoppas att Högsta domstolens beslut sätter punkt för de värsta konspirationsteorierna. Det finns otroligt många spännande idéer och planer när det gäller stadsutveckling och det är bara att hoppas att kraften kan läggas på dem i stället för att fortsätta att försöka obstruera projektet Västlänken.

 

Det är över nu.

 

Anders Högström, liberal debattör

David Liljeros, liberal debattör

Kristoffer Westlund, liberal debattör

Administratörer av Facebooksidan Följ Västlänken

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!