Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Västlänkens försvarare brister i källkritik

Carina Bulić, Stoppa Västlänken Nu. Foto: Privat
Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken. Foto: Privat
Barbara Lindell, Föreningen Trädplan Göteborg. Foto: Privat

Skona Göteborg replikerar Ja till Trängselskatt om Västlänken.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Ja till Trängselskatt väljer att skjuta budbäraren samtidigt som de blottar sin okunskap. 2011 års utredning har inte ingått i regeringens beslutsunderlag och resultatet bekräftas i 2015 års kapacitetsutredning. 

Att omgivande banor byggs ut ger givetvis fler tåg även utan Västlänken. När Vänerbanans dubbelspår öppnade år 2012 kunde Göteborg C ta emot hela 150 fler tåg per dygn. I samband med det förklarades stationen tillfälligt överbelastad, vilket den inte varit någon gång därefter. Istället har trafiken ökat ytterligare. 2017 trafikeras Göteborg C av 27 tåg per timme och riktning. Stationen klarar minst 30-32 tåg per timme. 

 

Efter eventuellt Västlänksbygge, det vill säga tio år av dieselångor, skövlade parker och cirka 35 miljarder kronor, skulle Göteborg C med Västlänken och Olskroken planskildhet bara klara 24 tåg per timme.

Omräknat per dygn trafikeras Göteborg C redan idag av 972 tåg men med Västlänken klaras bara 864 stycken. De 1 125 tågen som nämns är en sifferlek som endast beaktar stationens kapacitet och inte vägen dit. Med samma matematik klarar dagens station 1296 tåg.

 

Förstärkningsalternativet hade gett väsentligt ökad kapacitet och det utan Olskroken planskildhet. Om ett rivet hyreshus vid järnvägen är mer skyddsvärt än Nils Ericson-terminalen, våra kanaler, Kungsparken, Hagaparken, delar av Liseberg, vår hälsa och vår grundvattennivå är en smaksak. Förstärkningsalternativet kan komma att behövas ändå, till följd av Västlänkens begränsningar. Västlänkens budget hade räckt till både detta och dubbelspår till Borås. 

 

Att Ja till Trängselskatt har sina källor i den färgglada reklamen kan möjligen förklara deras vurm för detta folkbedrägeri, men ger dem inte rätt att kalla andra för lögnare. Inte ens med fyra spår vid Korsvägen och Haga ökar Västlänken kapaciteten jämfört med idag. Trafikverket påstår därför heller ingenstans i de formella handlingarna att kapaciteten ökar. Det är givetvis endast de formella uppgifterna vi stödjer oss på när vi prövar Västlänken juridiskt.  

 

För Nätverket Skona Göteborg:

 

Carina Bulić, Stoppa Västlänken Nu

 

Peter Danielsson, Föreningen Nej till Västlänken

 

Barbara Lindell, Föreningen Trädplan Göteborg

 

Bengt P Gustafsson, Götiska Förbundet

 

Jan Sylvan, Stoppa Västlänken Nu

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!