Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Västlänken ökar kapaciteten

Leif Blomqvist (S), ledamot i Västtrafiks styrelse. Foto: JAN WIRIDEN/GT
Utan Västlänken är det också meningslöst att bygga ut nya spår till Borås eftersom Göteborgs Centralen inte kan ta emot fler tåg, skriver Leif Blomqvist (S). Foto: ARKIV

Banverket och regeringen förordade tydigt Haga-Korsvägen för Västlänken, skriver Leif Blomqvist i sin avslutande debattreplik om Västlänken. För den här gången.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

I mitt första debattinlägg på GT Debatt visade jag att resandet med tåg, buss, spårvagn och färjor ökar snabbt i vår region. Västtrafik är på god väg att fördubbla resandet och förra året ökade antal resor med 6 procent eller med 60 000 nya resor per år. Västtrafiks tågresande ökade med hela 19 procent. Till detta kommer de övriga tågbolagens resande. Kapacitetsökningar är helt nödvändiga.

 

Kollektivtrafiken ökar också hela tiden sin marknadsandel i Göteborg mot bilen från 23 procent 1989 till över 41 procent 2016.

 

Carina Bulić från Stoppa Västlänken ogillar dessa fakta. Hon driver också en tes att Banverket egentligen inte ville bygga Västlänken. Det är bara för dem som är intresserade att gå in på nätet och se Banverkets beslut efter 7 års utredningar. De förordar tydligt Haga-Korsvägen. Vilket senare tre olika regeringar hållit med om 2010, 2014 och 2017.

 

Nu undrar Bulić helt plötsligt varför man inte byggde en tågtunnel över Hisingen. Detta förslag utreddes, men var 2,5 till 3 gånger dyrare. Det vill säga 50-60 miljarder mot Västlänkens 20. Dessutom blev det en omväg för många resenärer. Men snart byggs en ny station längs Bohusbanan vid Brunnsbo så där får man en direkt koppling till Västlänken.

 

Att Carina Bulić inte har någon ordning på siffror visar hon redan i den första meningen. Av någon anledning hävdar hon att jag blev ledamot av Västtrafiks styrelse 2003. Rätt svar är vice ordförande 1999 och ordflrande 2001. Inte så viktigt men typiskt slarvigt. Nu är det som tur är varken debattörer eller politiker som räknar ut kapaciteten hos Västlänken. Det gör Trafikverkets och tågbolagens experter.

 

Med planerade två spår är tunnelns kapacitet 16 tåg per timme och om man framöver bygger om till fyra spår vid Haga och Korsvägen blir kapaciteten minst 24. Så visst finns reserver framöver.

 

Initialt år 2026 är det troligt att det blir 12 tåg i timmen i tunneln i avvaktan på kommande spårförstärkning söderut. När kapaciteten kommer vet vi troligen bättre när infrapropositionen läggs. Men det blir fler tåg direkt. Utan Västlänken är det också meningslöst att bygga ut nya spår till Borås eftersom Göteborgs Centralen inte kan ta emot fler tåg.

 

Leif Blomqvist (S) 

Ledamot i Västtrafik och tidigare kommunalråd och regionråd

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!