Leif Blomqvist (S), ledamot i Västtrafiks styrelse. Foto: JAN WIRIDEN/GTLeif Blomqvist (S), ledamot i Västtrafiks styrelse. Foto: JAN WIRIDEN/GT
Leif Blomqvist (S), ledamot i Västtrafiks styrelse. Foto: JAN WIRIDEN/GT
Utan Västlänken är det också meningslöst att bygga ut nya spår till Borås eftersom Göteborgs Centralen inte kan ta emot fler tåg, skriver Leif Blomqvist (S). Foto: ARKIVUtan Västlänken är det också meningslöst att bygga ut nya spår till Borås eftersom Göteborgs Centralen inte kan ta emot fler tåg, skriver Leif Blomqvist (S). Foto: ARKIV
Utan Västlänken är det också meningslöst att bygga ut nya spår till Borås eftersom Göteborgs Centralen inte kan ta emot fler tåg, skriver Leif Blomqvist (S). Foto: ARKIV

Västlänken ökar kapaciteten

Publicerad

Banverket och regeringen förordade tydigt Haga-Korsvägen för Västlänken, skriver Leif Blomqvist i sin avslutande debattreplik om Västlänken. För den här gången.

I mitt första debattinlägg på GT Debatt visade jag att resandet med tåg, buss, spårvagn och färjor ökar snabbt i vår region. Västtrafik är på god väg att fördubbla resandet och förra året ökade antal resor med 6 procent eller med 60 000 nya resor per år. Västtrafiks tågresande ökade med hela 19 procent. Till detta kommer de övriga tågbolagens resande. Kapacitetsökningar är helt nödvändiga.

 

Kollektivtrafiken ökar också hela tiden sin marknadsandel i Göteborg mot bilen från 23 procent 1989 till över 41 procent 2016.

 

Carina Bulić från Stoppa Västlänken ogillar dessa fakta. Hon driver också en tes att Banverket egentligen inte ville bygga Västlänken. Det är bara för dem som är intresserade att gå in på nätet och se Banverkets beslut efter 7 års utredningar. De förordar tydligt Haga-Korsvägen. Vilket senare tre olika regeringar hållit med om 2010, 2014 och 2017.

 

Nu undrar Bulić helt plötsligt varför man inte byggde en tågtunnel över Hisingen. Detta förslag utreddes, men var 2,5 till 3 gånger dyrare. Det vill säga 50-60 miljarder mot Västlänkens 20. Dessutom blev det en omväg för många resenärer. Men snart byggs en ny station längs Bohusbanan vid Brunnsbo så där får man en direkt koppling till Västlänken.

 

Att Carina Bulić inte har någon ordning på siffror visar hon redan i den första meningen. Av någon anledning hävdar hon att jag blev ledamot av Västtrafiks styrelse 2003. Rätt svar är vice ordförande 1999 och ordflrande 2001. Inte så viktigt men typiskt slarvigt. Nu är det som tur är varken debattörer eller politiker som räknar ut kapaciteten hos Västlänken. Det gör Trafikverkets och tågbolagens experter.

 

Med planerade två spår är tunnelns kapacitet 16 tåg per timme och om man framöver bygger om till fyra spår vid Haga och Korsvägen blir kapaciteten minst 24. Så visst finns reserver framöver.

 

Initialt år 2026 är det troligt att det blir 12 tåg i timmen i tunneln i avvaktan på kommande spårförstärkning söderut. När kapaciteten kommer vet vi troligen bättre när infrapropositionen läggs. Men det blir fler tåg direkt. Utan Västlänken är det också meningslöst att bygga ut nya spår till Borås eftersom Göteborgs Centralen inte kan ta emot fler tåg.

 

Leif Blomqvist (S) 

Ledamot i Västtrafik och tidigare kommunalråd och regionråd

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag