Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Varför vill Göteborgspolitiker straffbeskatta Volvo Cars?

Många göteborgare har med stolthet valt att köra Volvo eftersom bilarna designas och utvecklas och till stor del också tillverkas i Torslanda, skriver David Josefsson (M).Foto: VOLVO CARS
David Josefsson (M), riksdagsledamot från Göteborg.Foto: PRESSBILD
Mattias Jonsson (S), riksdagsledamot.Foto: LENA DAHLSTRÖM
Anna Sibinska (Mp), riksdagsledamot.Foto: PRESSBILD
Rickard Nordin (C), riksdagsledamot.Foto: FREDRIK WENNERLUND

Varför vill riksdagsledamöterna Mattias Jonsson (S), Anna Sibinska (MP) och Rickard Nordin (C) punktera däcken för Volvo Cars? Med närmast kirurgisk precision slår Bonus Malus hårt mot en av Göteborgs största arbetsgivare, skriver riksdagsledamoten David Josefsson (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Varför vill riksdagsledamöterna Mattias Jonsson (S), Anna Sibinska (MP) och Rickard Nordin (C) slå undan benen för en av sin valkrets största arbetsgivare, nämligen Volvo Cars?

Som företrädare för tre av de fyra partier som förhandlar om regeringens förslag till budget har de tre göteborgspolitikerna och deras partier gemensamt kommit överens om att förändra Bonus Malus-systemet för personbilar. Och med närmast kirurgisk precision slår förändringarna mot några av Volvos populäraste bilmodeller.

Den byråkratiska formuleringen är att skatten blir 107 kronor per gram koldioxid vid blandad körning som släpps ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut vid blandad körning per kilometer utöver 130 gram.

I praktiken innebär det ren straffbeskattning på några av de vanligaste bilarna som säljs i Sverige. Enligt beräkningar får exempelvis två av Volvos mer populära bilmodeller höjningar på 2 500 kronor (Volvo V60) respektive 3 000 kronor (Volvo XC60). Det är vi moderater starkt kritiska till.

Dels är straffskatterna på Volvos bilar problematiska ur ett rättviseperspektiv – många göteborgare har med stolthet valt att köra Volvo eftersom bilarna designas och utvecklas och till stor del också tillverkas i Torslanda. Nu kommer bara de med höga inkomster att ha råd att köra fordonen, särskilt som man samtidigt försämrar villkoren för förmånsbilar, en viktig marknad för Volvo.

Men hemmamarknaden är också viktig för Volvos försäljning. På det sätt Sverige väljer att utforma regelverket påverkar därför både bolagets totala försäljning och skickar en signal till omvärlden hur man här hemma ser på Volvo.

Hur förklarar Mattias Jonsson (S), som själv är före detta Volvo-arbetare, att en av stadens största arbetsgivare nu får svårare att sälja sina produkter i Sverige? Vad är S-politiken för att skapa fler arbetstillfällen i Göteborgs fordonskluster?

Anna Sibinskas (MP) partikamrat Lorentz Tovatt förklarade straffbeskattningen av Volvobilarna med att ”Volvo är ett särintresse i Sverige”. Delar Sibinska sin partikamrats beskrivning av Göteborgsföretaget som ett särintresse? Och vad är Sibinskas politik för att stärka utvecklingen av mer miljövänliga fordon i Göteborg?

Rickard Nordin (C) tar själv på sig äran för straffbeskattningen av Volvo-bilar på bland annat Twitter genom att hävda att förändringarna sker efter krav från Centerpartiet. Samtidigt pratar de kommunala centerföreträdarna i Göteborg ofta och gärna om att stärka stadens företags- och innovationsklimat. Hur sker det genom Nordins förslag att utforma regler som är specialdestinerade att slå mot en av de viktigaste aktörerna i stadens fordonskluster?

Som moderat tycker jag att vi göteborgare ska vara stolta över vår fordonsindustri. Det en industri med snart 100-årig historia som bygger på de två Volvo-bolagen men som i dag förgrenat ut sig i allt från teknikkonsulter, utvecklingsbolag och startupbolag inom mobilitet.

Hur man från politiken väljer att utforma regelverk och skattesystem, men också hur man väljer att uttrycka och formulera sig kring några av våra viktigaste arbetsgivare ger konsekvenser – särskilt om man är företrädare för ett regeringsparti eller ett stödparti för densamma. Och framförallt kan man inte först säga att man står bakom Göteborgs fordonsindustri, för att sedan försöka slå undan benen för den samma.

Vi moderater har varit kritiska till bonus-malus-systemet sedan det infördes, för att det slår mot vanliga löntagares möjligheter att köpa bil medan klimatnyttan är försumbar. Det har bland annat Konjunkturinstitutet konstaterat. Utvecklingen av mer klimatvänliga fordon med alternativa bränslen sker redan runtom i världen, oavsett hur det svenska regelverket är utformat vad gäller köp av nya fordon.

Den enda effekten systemet har är på svenska försäljningssiffror. Och med de nya reglerna slår det särskilt på försäljningen av Göteborgstillverkade Volvo-bilar.

Så Jonsson (S), Sibinska (MP) och Nordin (C), svara göteborgarna: Hur tänkte ni?

 

David Josefsson (M)

Riksdagsledamot Göteborg