Foto: CHRISTIAN ÖRNBERGFoto: CHRISTIAN ÖRNBERG
 Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Foto: VALENTIN OGNEOV / GÖTEBORGS HAMNFoto: VALENTIN OGNEOV / GÖTEBORGS HAMN
 Foto: VALENTIN OGNEOV / GÖTEBORGS HAMN

Löfven är naiv om hamnkonflikten

Publicerad

Medan Stefan Löfven (S) försöker lösa hela EU:s arbetsmarknadspolitik kan han inte komma till rätta med en arbetsmarknadskonflikt i Göteborgs hamn. Statsministern måste vakna upp och inse att det inte finns tid att vara naiv i arbetsmarknadsfrågor, skriver EU-parlamentarikern Jasenko Selimovic (L).

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

För en vecka sedan tog statsminister Stefan Löfven (S) emot EU:s regeringschefer i Eriksbergshallen på Hisingen för att diskutera EU:s så kallade sociala pelare. Samtidigt pågår sedan april 2016 en utdragen konflikt i Göteborgs containerhamn, ett stenkast därifrån. Hamnens senaste kvartalsrapport visar att trafiken minskat med omkring 30 procent jämfört med året innan, hundratals människor har varslats om uppsägning och kunderna flyr. 

 

Många företag väljer nu att lossa sitt gods på den europeiska kontinenten i Rotterdam, Hamburg eller Bremerhaven och låta det gå vidare norrut med lastbil eftersom industrin inte längre litar på Göteborgs hamn.

 

Konflikten bottnar i att företaget som driver hamnen i Göteborg, APM Terminals, via branschförbundet Sveriges Hamnar har ett nationellt kollektivavtal med LO-förbundet Transport, men inte med det mindre fackförbundet Hamnarbetarförbundet. Detta har erbjudits ett hängavtal på Transports kollektivavtal men tackat nej. Konsekvensen har blivit strejker, varsel, blockader från fackets sida och lockouter från arbetsgivaren. Medlare har kallats in men tvingats ge upp. 

 

Situationen är akut och mycket allvarlig för ett land där mer än 90 procent av all import och export kommer sjövägen. Containerhamnen i Göteborg är Skandinaviens största och hanterar omkring 50 procent av Sveriges containerhandel.

 

Men konflikten berör också den svenska arbetsmarknaden i stort. Tyvärr är bilden av den S-ledda regeringens förmåga att agera – eller oförmåga – inte särskilt positiv när såväl näringslivet som enskilda människors möjligheter till försörjning hotas. Det enda de rödgröna gjort är att tillsätta en utredning som skall vara klar först i maj 2018, vilket i sin tur innebär att eventuella åtgärder inte kan bli verklighet förrän tidigast om ett år. 

 

Svensk exportindustri riskerar att tvingas ned på knä och även underleverantörer och andra dras med i fallet om inte Göteborgs hamn kommer i gång igen.

 

I en debattartikel i Svenska Dagbladet (15/10) uppmanade kommunalrådet i Göteborg Jonas Ransgård (M) tillsammans med Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé regeringen Löfven att ingripa snarast. Det borde inte krävas någon årslång utredning för att konstatera att det behövs en regel med krav på fredsplikt på de arbetsplatser där det redan finns kollektivavtal. 

 

Ransgård och Trouvé föreslår en proportionalitetsprincip i den svenska lagstiftningen: ”Principen utgår från relationen mellan en vidtagen stridsåtgärd och skadan den förorsakar. En sådan princip finns redan i våra nordiska grannländer samt i Tyskland och Nederländerna. Där kan stridsåtgärder som är uppenbart oproportionerliga förklaras ogiltiga.”

 

Principen är fullt rimlig och borde egentligen redan ha varit på plats. Tystnaden från statsministern och resten av regeringen är dock kompakt. Det är uppenbart att man stoppar huvudet i sanden. Eller kanske snarare stoppar det in i EU, där partiet just nu fokuserar på att tillsammans med partikamrater från andra länder arbeta för övergripande regler för EU:s arbetsmarknad och arbetsförhållanden i unionen.

 

Tanken är förstås god. Ett allt mer integrerat Europa behöver på längre sikt rättigheter och skyldigheter som är någorlunda samstämmiga. Samtidigt finns det en stor risk för mer överstatlighet och ytterligare problem på arbetsmarknaden. Inte minst med tanke på hur den svenska modellen bygger på arbetsmarknadens parters relativt stora självständighet. 

 

Frågan är hur Stefan Löfven klarar att hantera detta när han och hans ministrar inte ens på allvar förmår ingripa i en så pass begränsad fråga som den pågående hamnkonflikten. Det som pågått i Göteborgs hamn under allt för lång tid visar på hur oerhört komplicerade frågor arbetsrätt kan vara och hur lätt ett dödläge kan uppstå.

 

Statsministern måste vakna upp och inse att det varken finns tid eller utrymme att vara naiv och handlingsförlamad i arbetsmarknadsfrågor – vare sig på svensk eller på EU-nivå. Det kan få katastrofala följder. 

 

Jasenko Selimovic (L)

EU-parlamentariker

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag