Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vänstern: Tvångsförflytta inte förskollärare i Göteborg

Högerstyret lovade att satsa på kärnverksamheterna och städa upp i Göteborgs ekonomi. Det är nu uppenbart att detta enbart var tom retorik, skriver Tina Kenttä (V) och Sara Lindalen (V).
Foto: SHUTTERSTOCK
Tina Kenttä (V), representant för det facklig-politiska nätverket Skolvänstern.
Foto: PRIVAT
Sara Lindalen (V), 2:e vice ordförande i förskolenämnden Göteborg.
Foto: PRESSBILD

Högerstyrets lösning med att tvångsförflytta kommunalt anställda förskollärare i Göteborg är en kortsiktig billig lösning på ett strukturellt problem. Göteborg kommer aldrig att bli en jämlik stad om vi inte satsar långsiktigt på förskolan, skriver Tina Kenttä och Sara Lindalen i Vänsterpartiet.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Nu tvångsförflyttas förskollärare i Göteborg för att sprida ut kompetensen. Det mycket riktigt att staden behöver utöka kompetensen på vissa förskolor, men det är uppenbart att högerstyrets lösning med att tvångsförflytta förskollärare är en kortsiktig billig lösning på ett strukturellt problem. Beslutet kommer få samma effekt som vatten på en oljebrand: Vilken förskollärare kommer vilja söka sig till Göteborgs stad när de väger in risken att bli förflyttad från förskolan de tar anställning vid? 

I Kommissionen för jämlik hälsas slutbetänkande till regeringen år 2017 lyfter de fram förskolan som en av de viktigaste samhällsaktörerna för att förbättra levnadsvillkoren för barn upp till fem års ålder (SOU 2017:47). Kommissionen betonar att de strukturella omständigheter som är nödvändiga för att skapa en förskola av hög kvalitet är andelen förskollärare och den sammanlagda kompetensen inom förskolan, förskolepersonalens arbetssituation och förskolans tillgänglighet. 

Det främsta argumentet för att investera i förskolan anges vara att en likvärdig förskola av hög kvalitet kan kompensera för de negativa samband som finns mellan att växa upp i utsatthet eller med kognitiva svårigheter och risken för att utveckla såväl fysisk som psykisk ohälsa, sämre betyg och behov av ekonomiskt bistånd (SOU 2017:47). Det är med andra ord en socialinvestering i både samhället och individen att öka resurserna till förskolan.

På förskolan ska barn få utveckla sina förmågor och det som utmärker kvaliteten i arbetet på förskolor är kontakten mellan barn och vuxna. Studier visar att det förskolearbete som får störst effekt på barns lärande, kortsiktigt och långsiktigt, är interaktionen mellan förskolepersonal och barn. Det handlar om att kunna möta samt förstå barnet och hjälpa barnet att förstå sig själv, andra samt göra sig förstådd. En förmåga som barnskötare och förskollärare förvärvar genom utbildning och sedan förädlar i sitt arbetsliv. Den kvaliteten kommer inte en outbildad förskoleassistent kunna bidra med och barnen kommer att bli lidande av förändringen. 

Det bryter mot skollagen att låta förskolor bedrivas utan förskollärare. Att högerstyret blundat för detta problem är bara ett exempel på de organisatoriska brister som strider mot både barnrättsperspektivet och skollagen i kommunens förskolor. För att förbättra situationen i förskolan föreslår Vänsterpartiet följande:

Öka resurserna till förskolan. Personal i Göteborgs förskolor vittnar om att det bara är barn med de allra mest allvarliga behoven som får extra resurser. Detta trots att forskning visar att ju tidigare pengar sätts in i barns utbildning desto större effekt får det. 

Ge ersättning efter behov, inte timmar. Ersättningsbeloppet som förskolor får per barn regleras bara utifrån ett barns timmar på förskolan. Modellen bortser från att alla barn har lika stora behov av omsorg, lärande och uppmärksamhet oavsett om de går hem klockan två eller fyra. Verksamheten har alltså lika mycket arbete att utföra men för mindre pengar.  

Höj bemanningen. Det är för få personal per barngrupp vilket gör att barn får mindre vägledning av vuxna och för många sociala relationer att hantera. Det behövs även bättre och större lokaler för att kunna dela upp barn i olika grupper. 

Högerstyret lovade att satsa på kärnverksamheterna och städa upp i kommunens ekonomi. Det är nu uppenbart att detta enbart var tom retorik eftersom deras styre inneburit faktiska nedskärningar i kärnverksamheterna. Göteborg kommer aldrig att bli en jämlik stad om vi inte satsar långsiktigt på förskolan. Vänsterpartiet vill därför agera tvärtom: Vi vill öka resurserna till förskolan för att fler barn ska få sina behov tillgodosedda och personalen få bättre villkor. 


Tina Kenttä (V)

Representant för det facklig-politiska nätverket Skolvänstern 


Sara Lindalen (V) 

2:e vice ordförande i förskolenämnden Göteborg