Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vad är det för fel på er som ger sig på busschaufförer?

Utan våra proffsiga, stolta och mycket yrkesskickliga yrkesförare fungerar inte samhället, skriver Ronny Sunesson och Anna Skarsjö vid Kommunal Väst.Foto: EDDIE LÖTHMAN/VÄSTTRAFIK
Ronny Sunesson, ordförande sektion Trafik Kommunal Väst.Foto: PRIVAT
Anna Skarsjö, ordförande Kommunal Väst.Foto: PRESSBILD

En ständig risk för att bli utsatt för våld skapar en fruktansvärt otrygg miljö. Utan buss- och spårvagnsförare stannar Västsverige. Under tisdagen hade vi kunnat förlora en skicklig medarbetare och uppskattad kollega, skriver Ronny Sunesson och Anna Skarsjö vid Kommunal Väst.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Som bussförarnas fackförening blir vi både bestörta och förbannade över nyheten om att en av våra bussförare kallt blivit knivskuren i tjänsten i Göteborg. Det är ett i raden av många misshandelsfall som uppmärksammats mot buss- och spårvagnsförare under de senaste månaderna. Att dådet utreds som mordförsök visar på allvarlighetsgraden. Under tisdagen hade vi kunnat förlora en skicklig medarbetare och uppskattad kollega.

 

Många buss- och spårvagnsförare upplever hoten och våldet har eskalerat de senaste åren – samtidigt som många låter bli att anmäla då man upplever att inget händer. Det är fruktansvärt allvarligt och ett underbetyg till hela samhället. 

 

Att bli spottad på, få kränkande kommentarer, laser riktat mot sig eller ägg och stenar kastat mot fordonet har blivit vardag för många buss- och spårvagnsförare. Det kombinerat med en ständig risk för att bli utsatt för våld skapar en fruktansvärt otrygg arbetsmiljö. De som i sin tur blir utsatta för ett våldsdåd får inte sällan leva med ett långvarigt trauma och många kommer aldrig tillbaka till yrket efter den psykiska påfrestning som ett överfall innebär. 

 

Utan våra proffsiga, stolta och mycket yrkesskickliga yrkesförare fungerar inte samhället. De finns där för att ta oss till jobbet, transportera våra barn säkert till och från skolan och skapar sammanhållning och gemenskap i samhället genom att möjliggöra för fri rörlighet. Utan buss- och spårvagnsförare stannar Västsverige. 

 

Till er som väljer att gå på dem som ser till att samhället rullar har vi bara en fråga: Vad är det för fel på er? Har ni ingen skam i kroppen?

 

Ingen ska behöva bli utsatt för hot eller våld i arbetet. Vi vet att det finns situationer som är extra riskfyllda för buss- och spårvagnsförarna. I Uppsala, för att ta ett exempel, har det blivit folksport bland biljettsmitare att ge sig på bussförare då förarna ansvarar för visering, det vill säga göra biljettkontroller. Fem förare har blivit utsatta på mycket kort tid och skyddsombuden har lagt två skyddsstopp på att just slippa genomföra dessa biljettkontroller. Fem utsatta förare är nämligen fem för många. 

 

Ett system där buss- och spårvagnsförarna behöver genomföra biljettkontroller är inget att eftersträva. Det är ett system som är upplagt för riskfyllda situationer för de ensamarbetande bussförarna. Därför ser Kommunal väldigt allvarligt på att Västtrafik har öppnat för att återinföra detta system som bidrar till otrygghet på många platser i Sverige. Inte minst i ett läge där våra förare redan är extremt utsatta. 

 

Alla har rätt till en arbetsmiljö som är fri från hot, våld och trakasserier. Det gäller även våra buss- och spårvagnsförare. Nu gäller det för Västtrafik att se över sina säkerhetsrutiner och stoppa planerna på att återinföra biljettkontrollerna så att ingen förare någonsin behöver drabbas igen.

 

Vi vill även rikta oss direkt till er medborgare – tänk på hur ni beter er mot buss- och spårvagnsförare! De är inga maskiner och precis som alla andra förtjänar de att slippa ha en klump i magen på vägen till jobbet för att de inte vet vad som väntar under arbetsdagen. Deras barn ska inte behöva vara oroliga för deras föräldrar när de är på jobbet och ingen ska behöva sluta med yrket de älskar på grund av dålig arbetsmiljö.

 

Det är aldrig deras fel om du har dålig framförhållning i ruschen, försöker undvika att betala (och låta andra göra det åt dig genom dyrare biljetter) eller om vädret inte tillåter en snabb körning. Rikta inte din ilska mot de som ser till att samhället rullar. De förtjänar bättre än så.

 

Ronny Sunesson

Ordförande sektion Trafik

 

Anna Skarsjö

Ordförande Kommunal Väst